Aangeboden door: Topdrinks

Hoe is de horeca veranderd na Covid-19?

-

De horeca werd eigenlijk altijd nauwelijks geraakt door wat er buitenaf gebeurde. Veel mensen zagen dit als de stabiele factor. Het was altijd mogelijk om een drankje te doen, even buiten de deur te lunchen of gewoon er even tussenuit in een moeilijke tijd en genieten met vrienden of familie. Sinds Covid-19 is dit echter allemaal anders.

De horeca was één van de sectoren die de zwaarste klappen op mocht vangen. Zij werden het grootste deel van 2020 én 2021 dicht gehouden. Ook 2022 begon met een lockdown, waar we gelukkig wel heel snel weer afscheid van namen. Wat het najaar van 2022 gaat brengen weet niemand, maar we hopen dat we het ergste inmiddels al achter de rug hebben. Tijd dus om de balans op te maken. Want hoe is de horeca eigenlijk veranderd na de Covid uitbraak in ons land?

Minder verkoop van alcoholische dranken

Misschien wel één van de opvallendste veranderingen die mede door de sluiting van de horeca werd veroorzaakt: namelijk een duidelijke vermindering van de hoeveelheid verkoop van alcoholische dranken. Respectievelijk werd er 10 procent minder alcohol verkocht in 2020 en 2021 ten opzichte van 2019. Dit kwam er mede door omdat de horeca natuurlijk minder kocht. Ook werd alcohol kopen onder de consument minder populair.

Alcohol wordt bij veel mensen toch als verbindende factor tijdens sociale ‘evenementen’ beschouwd. Bijvoorbeeld op een feestje, als er iets te vieren valt of natuurlijk tijdens een etentje of in de kroeg. Vanwege de crisis was dit allemaal niet meer mogelijk. Hierdoor viel veel van de verkoop stil.

Mensen hebben meer behoefte aan vernieuwing

De meeste gasten zijn hun stamkroeg of restaurant trouw gebleven gedurende de crisis. Bijna iedereen had respect voor de ultieme test die de horecaondernemingen te verduren kregen. Ze wilden hen graag een extra hart onder de riem steken. Er is bij de meeste horecaondernemingen dan ook gelukkig weinig terugloop van klanten te zien. Wel is duidelijk dat er in de afgelopen twee jaar verandering is gekomen in de klantbehoeftes.

Opvallend is dat klanten graag wat meer vernieuwing willen zien in de menukaart. Ze zijn klaar om na twee jaar thuis eenvoudige gerechten te eten of af te halen, toch weer wat nieuwe en ingewikkelde menu’s uit te proberen. Ook op het gebied van drank is er veel veranderd. Waar mensen bijvoorbeeld eerst vooral voor de bier, wijn en mixdrankjes kozen, zien we tegenwoordig dat er een opvallende groei in de verkoop van speciaalbier te zien is. Ook sterke dranken zoals en whisky worden wat vaker verkocht dan voorheen.

Blijvende veranderingen in de horeca

De laatste corona maatregelen zijn 23 maart 2022 vervallen. Dat betekent dat horecaondernemingen weer zoals voorheen kunnen draaien. Toch is dat niet meer helemaal het geval. De crisis heeft namelijk ook betekent dat er veel grote veranderingen in de horecaondernemingen doorgevoerd moesten worden. Zo is veelal de inrichting aangepast op de 1,5 meter regel en zijn ook de openingstijden flexibeler geworden.

Ook hebben veel restaurants ervoor gekozen om tijdelijk te bezorgen. Uit een onderzoek van Topdrinks blijkt dat circa 11% van de respondenten voor de crisis geen bezorgservice hadden, maar 22% hiervan dit wel aanbood tijdens de crisis. Nu de maatregelen weer opgeheven zijn, blijft zo’n 14% bezorgen.


Nieuws

menu