Aangeboden door: ABN AMRO

Alles wat je moet weten over een bedrijfsovername

Wanneer je als ondernemer een ander bedrijf overneemt, brengt dit voordelen met zich mee ten opzichte van een nieuw bedrijf starten. Je hebt dan namelijk direct al naamsbekendheid en vaste klanten. Daarnaast zijn de werknemers al ervaren en heb je een kantoorruimte of bedrijfspand.

Er zijn een aantal dingen die je moet weten en regelen wanneer je een ander bedrijf wilt overnemen. In dit artikel zetten we alles voor je op een rijtje, zodat je een handig overzicht hebt waar je rekening mee moet houden bij een bedrijfsovername .

De start van een overname

Een bedrijf overnemen is geen eenvoudige opgave. Je zult een verkoopcontract moeten opstellen en ondertekenen, maar ook zul je de huidige waarde van het bedrijf moeten uitrekenen. Dit heeft namelijk invloed op de hoogte van het bedrag waarvoor je het bedrijf wilt overnemen. De Kamer van Koophandel kan je hierbij advies geven. Voor elk bedrijf kun je een verkoopmemorandum aanvragen. In dit bestand kun je onder andere de waarde van het bedrijf vinden, maar ook informatie over de geschiedenis, de structuur van de organisatie en de financiële situatie van het bedrijf. Aangezien de oude eigenaar van het bedrijf vertrouwelijke informatie over het bedrijf aan jou geeft, moet je een geheimhoudingsverklaring tekenen. De informatie is namelijk alleen voor jou bedoeld als nieuwe eigenaar van het bedrijf.

Wanneer de huidige waarde van het bedrijf is vastgesteld, is het mogelijk om over de prijs van de overname te onderhandelen. Deze prijs bepaal je samen in overleg. De afspraken en overeenkomsten die je afsluit met elkaar wanneer je aan het onderhandelen bent over het bedrijf, leg je vast in een intentieverklaring. Het is hierbij belangrijk dat deze overeenkomsten voldoen aan de bindingen voor intentieverklaring voor beide partijen. Zorg ervoor dat je alle nuttige informatie over het bedrijf te weten komt, en ga dit naar waarheid na. Kon het bedrijf eerder zakelijk geld lenen waarbij er nu nog een lopende aflossing is? Dit zijn factoren die je mee kunt nemen in het bepalen van de koopwaarde.

Wat neem je allemaal over bij een bedrijfsovername?

Het is wettelijk verplicht om de werknemers van een bedrijf over te nemen, wanneer je dit bedrijf overneemt. Je mag hierbij niets veranderen aan de rechten en de plichten van deze werknemers. Meld bij de Belastingdienst dat je de werknemers overneemt. De vorige eigenaar van het bedrijf is één jaar na afloop van de overname medeverantwoordelijk voor het naleven van deze arbeidsovereenkomst. Daarnaast kun je tijdens de onderhandeling zaken als de bedrijfsruimte en lopende contracten bespreken. Je hebt zelf de keus of je de kantoorruimte, de contactgegevens en daarmee ook het adres van het bedrijf wilt overnemen. Kijk ook naar lopende contracten met bijvoorbeeld leveranciers of andere partijen. Ook het bekijken van de abonnementen voor telefonie, internet of andere diensten moeten tijdens de overname worden besproken.

Nieuws

menu