Wilfred en Marie-José Klamer trots op prijs Detaillist van het Jaar: ‘De bokaal staat te schitteren in de winkel’

Het team van Klamer Fietsen met van links naar Marie-José Klamer, Lucas Rustenburg, Wilfred Klamer en Neil Kuipers. Foto: Fotostudio Wierd

Wilfred en Marie-José Klamer van Klamer Fietsen uit Biddinghuizen namen begin januari de prijs Detaillist van het Jaar in ontvangst. Ondernemersvereniging De Driehoek (OVDD) reikt jaarlijks deze prijs uit, net als de TOP Onderneming van het Jaar. ‘Het was niet dat de we de Nobelprijs voor Vrede wonnen, maar zo voelde het wel bijna. We zijn echt enorm trots.’

Vorig jaar kregen Marie-José en Wilfred te horen dat ze genomineerd waren voor de Detaillist van het Jaar. ‘We konden nog kiezen of we door wilden gaan in de verkiezing, omdat wij onszelf niet hadden aangemeld en dus nog geen officiële toestemming gaven. Wilfred en ik twijfelden even. We zijn maar een fietsenwinkel.’ Marie-José is even stil en lacht. ‘Die twijfel was maar van korte duur. Na twee minuten wisten we het al: we doen mee. Waarom niet? Het is superleuk.’

Best spannend

Marie-José bekent dat ze het nog best spannend vond. ‘Zodra je meedoet hoop je stiekem dat je wint. Dat maakt het eigenlijk nóg spannender.’

Fietswinkel Klamer bestaat sinds 2007 en groeide de afgelopen jaren flink door. ‘We zijn verdubbeld in ruimte, maar hebben nu ook twee vaste medewerkers en een weekendkracht aangenomen. Daarnaast specialiseerden en ontwikkelen we ons door de jaren heen,’ legt Marie-José uit. Zo werken ze als een Shimano Service Center. Dat is een wereldwijd netwerk van onafhankelijke fietsretailers. ‘We combineren de best mogelijke service voor fietsen met alle nieuwe technologieën. Shimano biedt ook cursussen aan en die die volgen we met plezier. Zo ontwikkelen we steeds meer kennis over nieuwe technologieën en hoe we daarmee om kunnen gaan.’

Een leuke avond

‘Toen de jury van OVDD langskwam voor een interview vroeg ze ons om iets speciaals te laten zien. Het eerste wat in me opkwam was de werkplaats. Want daar gebeurt het. Zonder de werkplaats en onze medewerkers die daar staan kunnen we niet de service bieden die we nu geven. Die jongens zijn heel bijzonder en hebben kennis van wat ze doen. Het kon dan ook niet anders dan dat we ze meenamen naar de prijsuitreiking.’

En zo namen Marie-José en Wilfred niet alleen hun medewerkers Neil en Lucas mee, maar ook hun kinderen en aanhang. Een grote groep van tien man. ‘Van tevoren gingen we met zijn allen uit eten. We maakten er een leuke avond uit van,’ lacht Marie-José. ‘Of we nu zouden winnen of niet, het is een mooie beleving. En stel dát je wint, dan wil je dat iedereen erbij is.’

Toch wel wat anders

Marie-José vertelt dat het moment van de bekendmaking behoorlijk spannend was. ‘Er zijn ’s middags wel repetities zodat je weet wat je kunt verwachten, maar dit was toch wel anders. De vorige winnaar van Detaillist van het Jaar opende de winnaarsenvelop. En toen hoorden we ineens onze naam. Wat een bijzonder moment was dat zeg! Je weet niet wat je hoort. Mensen zeggen op zo’n moment altijd: “Dit hadden we niet verwacht.”. Een cliché. Maar het was precies zo voor ons, want we hadden het écht niet verwacht. Je kijkt meteen met een nieuw oog naar je onderneming.’

Vlak na het winnen van de prijs ontvingen de ondernemers al veel felicitaties. ‘Dat was heel lief! Je kon echt merken dat het leeft in Biddinghuizen,’ legt Marie-José uit. ‘Onze bokaal staat te schitteren in de winkel. Dat is een wisselbeker, maar we hebben ook een blijvende prijs gekregen: een zilveren bordje. Die staat er mooi naast. We hebben ook de website meteen aangepast.’

Gouden Koetshuis

Naast de bokalen mag de onderneming ook 500 euro doneren aan een goed doel. De cheques worden later in een bijeenkomst van de OVDD officieel uitgereikt. ‘We houden het graag lokaal en geven het volledige bedrag aan het Gouden Koetshuis. Dat is een dagbesteding voor mensen met dementie. Een mooi doel in Biddinghuizen waar wij ons graag voor inzetten,’ legt Marie-José uit.

‘We kijken uit naar het aankomende jaar. We genieten nog even na van het winnen van de prijs maar blijven gewoon de service aanbieden die we altijd al gaven,’ besluit Marie-José trots.

Nieuws

Meest gelezen

menu