Studenten uit Lelystad starten interactief leerplatform voor scholieren

JoJoschool

Delft / Lelystad - Het nieuwe online leerplatform JoJoschool ging onlangs van start met een eerste groep van zo'n tachtig leerlingen. Het platform, dat bijles en examentraining biedt voor bovenbouwleerlingen van havo en vwo, is ontwikkeld door Joost Binnerts uit Lelystad, Jonne Kinneging uit Lelystad en Mathijs de Ruiter uit Utrecht, alle drie studerend aan de TU Delft.

JoJoschool heeft ook een sociale functie doordat leerlingen met elkaar kunnen chatten. Het platform wil hiermee niet alleen bijdragen aan het verminderen van de onderwijsachterstanden die door de lockdown zijn ontstaan, maar ook aan de mentale gezondheid van jongeren.

Bewijs dat online onderwijs wel goed kan werken

De oprichters van JoJoschool willen bewijzen dat online onderwijs wel goed kan werken. Het idee van een online leerplatform zit al twee jaar in het hoofd van de drie oprichters. Het is dan ook een idee dat is ontstaan vóór de coronatijd. Joost Binnerts, student Technische Bestuurskunde aan de TU Delft en medeoprichter JoJoschool: ‘We wilden graag iets bouwen wat voor onszelf een uitkomst zou zijn geweest in onze schooltijd. Met de toenemende problemen die de langdurige lockdown met zich meebrengt voor scholieren, werd de noodzaak van een platform dat leren zowel makkelijker als leuker maakt, groter'.

Echte docenten

‘Online is er veel materiaal te vinden waar je niets voor hoeft te betalen, maar de kwaliteit, het gebruiksgemak en de structuur laten vaak te wensen over. Bij ons krijgen leerlingen les van docenten die je op beeld ziet uitleggen zoals ze ook in de klas zouden doen. Daarnaast kunnen leerlingen direct onder elke uitlegvideo oefenopgaven maken en vragen stellen aan examentrainers. Leerlingen kunnen op deze manier binnen twintig minuten een heel onderwerp begrijpen, waar ze op school misschien wel twee uur nodig zouden hebben. Ook handig is dat leerlingen kunnen aangeven welke methoden zij volgen per vak. Wij zetten de video’s op de juiste volgorde, aansluitend bij de methoden uit hun schoolboeken’, aldus Binnerts.

Sociale functie

De mentale gezondheid van leerlingen heeft steeds meer te lijden onder de lockdown. Joost Binnerts: ‘Wij kunnen helaas niet het sociale contact nabootsen dat leerlingen onderling op school met elkaar hebben, maar we hebben er wel alles aan gedaan om hierbij in de buurt te komen. Leerlingen kunnen niet alleen met docenten chatten, maar ook met elkaar. Volgens ons leren leerlingen namelijk ook veel van elkaar en daar moeten we gebruik van maken. Leerlingen kunnen op elkaar reageren onder video’s, chatgroepen aanmaken en één-op-één met elkaar chatten.’

Ervaringen en toekomstige ontwikkelingen

Voorafgaand aan de lancering is het platform uitgebreid getest door groepen leerlingen van het gymnasium, atheneum en de havo. Mila, 6 gymnasium: ‘Doordat de docent in beeld is krijg ik het gevoel alsof ik echt in een les zit. Dat je na een video gelijk vragen kunt maken en nakijken is fijn en de volgorde is logisch. Je krijgt je uitgebreid antwoord als je een opgave maakt, hierdoor kan je goed zien waarom je een vraag wel of niet goed gemaakt hebt.’ Wouter, 5 havo: ‘Ik vind dit gewoon heel chill. Op deze manier kan ik dus ook in de avond nog lessen volgen en zo kan je veel sneller leren. Ik vind het er echt nice uitzien en het is ook echt makkelijk dat je de video’s op volgorde van je eigen boeken kunt laten zetten!’

Met ingang van volgend schooljaar (2021-2022) wordt het platform uitgebreid met cursussen zoals Spaans, cursussen voor de onderbouw en het vmbo. Daarnaast wordt er gewerkt aan het toevoegen van cursussen die bijdragen aan de persoonlijke ontwikkeling van leerlingen, zoals zelfvertrouwen en mindfulness.

Nieuws

menu