WOB-procedure over stikstofcijfers Lelystad Airport duurt voort

Lelystad Airport. Archieffoto: Fotostudio Wierd

Een nieuw overleg in de al lang lopende zaak over mogelijk gesjoemel met stikstofberekeningen voor de uitbreiding van Lelystad Airport heeft geen doorbraak opgeleverd.

Advocate Maaike Bekooy van de stichting HoogOverijssel maakte maandag tijdens een WOB-procedure bij de Raad van State bekend dat tijdens het overleg toegezegde gegevens niet zijn toegestuurd. Een woordvoerster van het ministerie van LNV zei dat de door HoogOverijssel gevraagde gegevens er niet zijn en dat ze dus ook niet kunnen worden geleverd.

De Raad van State moet nu beoordelen of daarmee de zaak is afgedaan en dat LNV terecht niet kan leveren. Een van de staatsraden merkte op dat het ministerie wel aannemelijk moet maken dat de gevraagde gegevens er niet zijn. De kwestie is lastig te beoordelen, omdat het gaat om een juridisch en technisch ingewikkelde zaak.

Aan de knoppen gedraaid

De stichting stelt dat de gevraagde gegevens er wel moeten zijn en dat LNV mist veroorzaakt. Leon Adegeest van de stichting zegt dat bij de berekening van stikstof veroorzaakt door de uitbreiding van het vliegveld wel aan de knoppen moet zijn gedraaid. De uitkomst van een zeer geringe stikstoftoename zou erg ongeloofwaardig zijn.

Laag over Overijssel

Adegeest en zijn stichting willen voorkomen dat Lelystad Airport wordt uitgebreid. Dat betekent namelijk een forse reeks vliegtuigen die laag over het noordwestelijke deel van Overijssel moeten vliegen. Met alle overlast die daarbij hoort.

Het sterke vermoeden van gesjoemel met de stikstofberekening heeft er ook toe geleid dat het Openbaar Ministerie zich met die zaak bezighoudt. De cijfers die HoogOverijssel nu van LNV wil hebben, zouden daarvoor munitie zijn om ambtenaren en milieuadviseurs te kunnen vervolgen.

PAS-melders

De stichting wil met de WOB-procedure ook voorkomen dat Lelystad Airport met voorrang zonder verder natuuronderzoek een natuurvergunning krijgt voor de uitbreiding. Voormalig minister Schouten bedacht die voorrangsregeling voor kleine stikstofveroorzakers die met een zogeheten PAS-melding een uitbreiding konden realiseren. De PAS-meldingen werden door de Raad van State in 2019 ongeldig verklaard, waardoor de melders alsnog een natuurvergunning moeten aanvragen.

De huidige stikstofminister Van der Wal heeft intussen duidelijk gemaakt dat Lelystad Airport niet met voorrang een vergunning krijgt. Een uitgebreid natuuronderzoek is alsnog noodzakelijk om een natuurvergunning te kunnen krijgen. En dan mag er geen toename van stikstof zijn.

De Raad van State doet over zes weken uitspraak in deze WOB-procedure

Nieuws

Meest gelezen

menu