Leerlingen van De Vuurtoren in Lelystad presenteren school voor de toekomst

Juryleden wethouder Onderwijs Madelon van Noort en architect Freek Waltmann waren het meest enthousiast over deze maquette van de leerlingen van groep 7/8 met hún school voor de toekomst. De bijzondere vorm, het duurzame ontwerp met zonnepanalen en de moestuin met fruitbomen waren doorslaggevend. Foto: Fotostudio Wierd

De leerlingen uit groep 7 en 8 van basisschool De Vuurtoren in Lelystad presenteerden maandag hun school voor de toekomst. De presentatie aan de opdrachtgever en de jury, bestaande uit onder meer wethouder Madelon van Noort en een aantal architecten, was de afsluiting van vier lessen over het vak Architectuur.

Samen met professionals uit het vakgebied werkten de leerlingen aan het ontwerp, de maquette en de presentatie van hun idee voor de school van de toekomst. De leerlingen werden uitgedaagd rekening te houden met de wensen van de opdrachtgever, duurzaamheid en hun eigen creativiteit.

In aanraking met diverse vakgebieden

De Vuurtoren is de eerste basisschool in Lelystad die met het programma IMC Basis van Stichting IMC Weekendschool werkt. Met het programma, waarbij gastdocenten leerlingen een kijkje geven in hun vakgebied, komen beroepen met bijbehorende vaardigheden van verschillende opleidingsniveaus aan de orde. Het doel van de lessen, die gedurende twee jaar wekelijks gegeven worden, is kinderen gemotiveerd hun plek in de samenleving in te laten nemen. Tijdens het programma komen leerlingen in aanraking met diverse vakgebieden, zoals journalistiek, wetenschap, recht, geneeskunde en beeldende kunst.

Wethouder Madelon van Noort: ‘Vernieuwing en het betekenisvoller maken van het Lelystadse onderwijs is een belangrijk speerpunt binnen onze gemeente. Ik ben dan ook heel blij met de wijze waarop De Vuurtoren hieraan invulling geeft. Vandaag zag ik vooral heel enthousiaste kinderen bezig met hún school voor de toekomst. Als gemeente moeten en willen we niet alleen nadenken over hoe Lelystad er uit moet zien, maar ook wat onze inwoners -jong en oud- nodig hebben om zich thuis te voelen in onze stad.’

Betekenisvol leren

Basisschool De Vuurtoren werkt al vijf jaar met het programma IMC Basis. Directeur Yvonne Verver: ‘Het programma past goed bij de wijze waarop wij onze lessen inrichten: betekenisvol leren. Met het programma ontdekken leerlingen waarom ze bepaalde kennis en vaardigheden nodig hebben en krijgen ze een bredere kijk op de wereld. De leerlingen gaan op pad, bezoeken de werkplek van de gastdocenten en gaan aan de slag met leuke en leerzame opdrachten binnen het vakgebied.’

IMC Basis

IMC Basis is een programma van Stichting IMC Weekendschool. De stichting bestaat al sinds 1998 en is inmiddels met haar onderwijsmethodiek via vier programma’s op ruim 60 locaties door heel Nederland actief. Het programma IMC Basis is in 2014 mede op verzoek van vragen uit het onderwijsveld ontwikkeld vanuit ons weekendschool programma op zondag. Leerlingen van groep 7 en 8 krijgen twee jaar lang elke week onder schooltijd les van gastdocenten die de leerlingen meenemen in hun werkveld. Zij krijgen op die manier kennis en vaardigheden die de rest van hun leven van pas komen, vergroten hun netwerk, krijgen meer zelfvertrouwen doordat ze hun talenten en voorkeuren ontdekken en krijgen een breed beeld van de maatschappij en hun mogelijkheden daarin. Hierdoor leren ze gemotiveerde keuzes maken als het gaat om persoonlijke ambities en wensen maar ook over schoolprofiel, studie en uiteindelijk werk.

Nieuws

menu