Gemeente Lelystad: 'Geen verkeersexcessen op de Buitenplaats'

Bewoners klaagden dat de Buitenplaats zou worden gebruikt als sluiproute tussen de Oostranddreef en de Parkdreef en dat daarbij door het sluipverkeer regelmatig te hard werd gereden. Foto: Fotostudio Wierd

De gemeente Lelystad stelt dat het meevalt met te snel rijdende auto’s op de Buitenplaats. Wel wil men met omwonenden in gesprek over de tijdelijke plaatsing van een ‘smiley-bord’ en gaat men onderzoeken of de verkeersdrempels door mogelijke verzakking wellicht hun snelheidsremmende werking hebben verloren.

Klachten over sluipverkeer

Dat antwoordt het college van burgemeester en wethouders op vragen van de InwonersPartij. Die was benaderd door bewoners van de Buitenplaats. Die klaagden dat de straat zou worden gebruikt als een kortere (sluip)route tussen de Oostranddreef en de Parkdreef en dat daarbij door het sluipverkeer regelmatig te hard werd gereden. De tien verkeersdrempels op de route zouden verzakt zijn en niet op de juiste plaats liggen en door het sluipverkeer zou het ook veel drukker zijn geworden.

Meetapparatuur

De gemeente heeft naar aanleiding van de klachten tussen 22 en 31 augustus meetapparatuur aan een lantaarnpaal in de wijk gehangen. Daaruit blijkt dat de gemiddelde snelheid van het verkeer dat gebruik maakt van de straat op 30 km/uur ligt. In 85 procent van de gevallen rijdt het verkeer gemiddeld 37 km/uur of langzamer. Die dagen is er bovendien een gemiddelde verkeersintensiteit van 600 voertuigen per dag gemeten, in het weekend lag dat iets lager. Dat komt overeen met wat gewoon is op een 30 km-straat in een woonwijk. Verder stelt de gemeente dat de verkeersdrempels wel op de juiste plek liggen.

Verzakking verkeersdrempels

Men onderzoekt echter wel of er sprake is van verzakking van de verkeersdrempels en zal die, als dat zo is, herstellen. Bovendien wil de gemeente in overleg met bewoners over de tijdelijke plaatsing van een ‘smiley-bord’: een bord dat verkeersdeelnemers wijst op de gereden snelheid met een groene vrolijke smiley als die 30 km/u of lager is, en een boze, rode smiley als die boven de 30 km/u ligt. Dat moet de verkeersdeelnemer bewust maken van de gereden snelheid en waar nodig hem of het gedrag laten aanpassen.

Nieuws

menu