Columnist Kees Bakker is niet rouwig om de sluiting van twee zijtoegangen van het station in Lelystad, in tegenstelling tot GroenLinks
Eén van de twee afgesloten opgangen van het station aan de Visarenddreef. Foto: Egbert Voerman
Dat laatste lijkt me een kulargument. Als er brand is, is er op de uitgestrekte perrons zat ruimte om te vluchten. Sterker: dan zou ik liever niet zo’n benauwde tunnel invluchten als die van de zijingangen. Als daar rook in komt te staan, ben je pas echt kansloos.
Groezelig en onprettig
Ik denk niet dat de toegangen echt worden gemist. Het is hoogstens onhandig dat je er nu geen gebruik van kunt maken als je bijvoorbeeld je fiets in de stalling aan de zijkant van het station hebt staan. Tegelijkertijd: ik heb regelmatig gebruik gemaakt van die in- en uitgang, maar doe dat ’s avonds liever niet. Die tunnel is toch een beetje een groezelige en onprettige ruimte, en de ruimte waar je op uitkomt aan de Visarenddreef is ook al niet opbeurend. Het is vies en grauw, net als de overdekte fietsenstallingen aan de achterkant van het station. Doet Oostblokachtig aan allemaal. Ik kan niet wachten tot het daar wordt opgeknapt, gelukkig is dat besluit al genomen.
Oversteek bij rotonde is onhandig
GroenLinks heeft wel gelijk dat de oversteek voor fietsers en voetgangers bij de rotonde bij het provinciehuis onhandig is. Je zult als reiziger er wel rekening mee moeten houden dat, als je uit het westen van de stad komt en je daar moet oversteken, je wat extra tijd reserveert. Als je trein op het punt staat te vertrekken, is die oversteek erg onhandig.
Het pleidooi van GroenLinks om fietsers en voetgangers daar in de voorrang te zetten, snap ik. Ik denk dat Lelystad zo ongeveer de enige gemeente in Nederland is waar fietsers en voetgangers op dat soort rotondes geen voorrang hebben. Ik stel me voor dat automobilisten van buiten de stad daar ook geen rekening mee houden.
T-splitsing
Tegelijkertijd: los je er een probleem mee op, of creëer je er juist een onveilige situatie mee? Nu weet de overstekende voetganger of fietser dat hij afhankelijk is van of een rustig moment of een welwillende automobilist die hem of haar voor laat gaan. Dat laatste komt zeer regelmatig voor, weet ik uit ervaring. Als je die situatie gaat wijzigen, zal de onduidelijkheid en onvrede daarover misschien juist leiden tot onveilige situaties. Bovendien: op termijn komt daar een t-splitsing. Dan heb je de gelegenheid het goed te regelen. Tot die tijd zingen we het nog wel even uit.
Kortom: GroenLinks wil dat de wethouder nog eens gaat overleggen met de NS en Prorail over het sluiten van de tunnels. Ik zou zeggen: de wethouder heeft wel betere dingen te doen…