Actie Jeugdfonds rond Holland Ladies Tour in Lelystad

Tom Dumoulin tijdens de Benelux Tour in 2021 in Lelystad. Dit jaar geen mannen, maar wel dames in de Simac Ladies Tour. Foto: Archief Fotostudio Wierd

Het Jeugdfonds Sport en Cultuur heeft vrijdagochtend 5 augustus een eerste bijdrage ontvangen in de doneeractie rond de Simac Ladies Tour, die dinsdag 30 augustus Lelystad aandoet.

De eerste 1.000 euro kwam van City Marketing Lelystad (CML), die het wielerevenement naar Lelystad heeft gehaald en ook de doneeractie heeft georganiseerd. CML zal bovendien de eerste 1.500 euro die vanaf nu binnenkort, verdubbelen.

Steun voor kinderen

‘De Simac Ladies Tour is een topsportevenement, waar allerlei dingen omheen worden georganiseerd voor ondernemers en inwoners. Maar we wilden ook iets doen voor kinderen voor wie sporten niet vanzelfsprekend is. Vandaar dat we op zoek gingen naar een goed doel dat hiermee te maken heeft. Ja, en dan komt je uit bij het Jeugdfonds’ zegt Barry Porsius, directeur van CML.

Het Jeugdfonds Sport en Cultuur ondersteunt kinderen die uit gezinnen komen waar deelname aan sport of cultuur financieel niet haalbaar is. De ondersteuning bestaat uit een bijdrage aan de sportvereniging of cultuurinstelling, zodat deze kinderen toch lid kunnen worden van een voetbalclub of dansles kunnen krijgen, om maar eens twee voorbeelden te noemen.

Twee kanten

Marcel van Dongen, voorzitter van het Jeugdfonds Sport en Cultuur, is blij met de bijdrage en de sponsoractie. ‘Niet alleen om kinderen te ondersteunen, maar ook om die kinderen te vinden. We weten dat er nog zo’n 1.000 kinderen in Lelystad zijn die wel gebruik zouden kunnen maken van ons fonds, maar dat nu nog niet doen. Die kinderen en hun ouders bereiken, is heel lastig. Daarom kunnen we elke cent goed gebruiken, ook voor publiciteit rond het jeugdfonds en wat we allemaal doen.’

Het mes snijdt aan twee kanten. ‘De Simac Ladies Tour zet het Jeugdfonds in de spotlights, waardoor wij weer een doelgroep bereiken die we anders niet bereiken. Maar de samenwerking hierin met City Marketing Lelystad is ook waardevol, omdat die ook kennis en kunde hebben om mensen te bereiken. Hoe meer kinderen weten van ons fonds en hoe meer er gebruik van maken, hoe beter!’

Meer bewegen

Voor Van Dongen speelt dan ook nog mee dat door verbonden te zijn aan een sport als wielrennen, kinderen wellicht ook worden bewogen om meer te bewegen. ‘Via het Jeugdfonds kan een kind bijvoorbeeld deelnemen aan een toerclub, waar dan een fiets voor hem of haar klaar staat. Maar als zo’n kind dan bijvoorbeeld via de stichting Leergeld ook een gewone fiets kan krijgen en voortaan op de fiets naar school gaat, bevordert dat het meer bewegen en uiteindelijk de gezondheid.’

Lelystedelingen en bedrijven die ook een bijdrage willen doen, kunnen terecht op de site van City Marketing, onder het kopje ‘Simac Ladies Tour’.

Nieuws

menu