Jeffrey Verboekend (37), wijkagent in Lelystad Centrum: ‘Als ik mensen positief benader, krijg ik dat terug’

Wijkagent Jeffrey Verboekend. Foto: Fotostudio Wierd

Wijkagenten zijn een belangrijk element in de stad. Ze zoeken contact en zorgen ervoor dat jij je vertrouwd voelt in eigen omgeving. Met vragen en problemen kan je altijd bij ze terecht. Maar wie zijn de wijkagenten? Leer alle wijkagenten in Lelystad kennen door deze serie. Dit keer: Jeffrey Verboekend. Hij is wijkagent in de centrumwijk.

Sinds 2020 is Jeffrey Verboekend (37) wijkagent in Lelystad Centrum. Een grote plek, waar veel gebeurt. ‘In het Stadshart gaat het vooral om te zien en om gezien te worden. Er gebeurt veel, en goed contact is erg belangrijk.’

Al van jongs af aan dacht Jeffrey dat hij sportinstructeur zou worden bij Defensie. Daarvoor volgde hij de opleiding Sport en bewegen bij het CIOS. Daarna besloot hij als wachtmeester te gaan werken bij de Koninklijke Marechaussee.

Loopbaan

In 2003 begon Jeffrey als wachtmeester bij de Koninklijke Marechaussee op Schiphol. Vijf jaar later, in 2008, maakte hij de overstap naar politie. ‘Ik volgde daarvoor de vierjarige opleiding tot hoofdagent. Dat duurde wel lang, maar ik leerde er erg veel. Het is heel wat anders dan de eenjarige marechaussee- opleiding. Uiteindelijk beviel het me heel erg goed.’ Na het afronden van de opleiding tot hoofdagent ging Jeffrey werken als hoofdagent, op straat in Gooi en Vechtstreek. Door de jaren heen leerde ik veel en ik nam enkele neventaken op me. Zo werd ik ook een politiebiker. Als agent op de fiets ben je makkelijk inzetbaar, aanspreekbaar, en kom je op evenementen snel ter plaatse.’

Jeffrey heeft daarnaast nog 2,5 jaar in hennepzaken én zes jaar bij de Aanhoudings Eenheid het VAG (vaardigheid aanhouding in groepsverband) voor de Ondersteuningsgroep gewerkt. Dat is allemaal een behoorlijke mond vol. ‘Ik vind afwisseling belangrijk. Zo leer je veel en doe je veel ervaring op,’ zegt Jeffrey. In 2019 werd Jeffrey wijkagent in Weesp, waarna hij in 2020 wijkagent in het Stadshart van Lelystad werd (het centrum en de wijken de Veste, de Stelling, Schans, en Parkwijk).

Op de hoogte van de buurt

‘Ik vind het vooral belangrijk om in contact te zijn met ondernemers uit het centrum en mensen die in de buurt wonen. Op die manier ben ik op de hoogte wat er in de wijk gebeurt.’ Zo zijn er in het centrum nog wel eens winkeldiefstallen, voornamelijk in de grote supermarkten en kledingwinkels. Ook komen er soms meldingen binnen van jeugdoverlast. Jeffrey: ‘Ze zoeken - wat voor hun leuk is - grenzen op. Dat gaat soms voor de omgeving te ver. In het stadshart gaat het ze vooral om te zien en om gezien te worden. Door een praatje te maken leren de jongeren mij kennen. Op het moment dat er dan iets aan de hand is, is het voor de jongeren makkelijker om naar mij toe te komen met vragen of problemen, omdat ze me al kennen. Door de tijd heen ontwikkel je namelijk toch een soort vertrouwensband met elkaar.’

Jeffrey heeft veel mooie dingen meegemaakt in zijn werk. ‘Als ik mensen positief benader, krijg ik dat terug. Dat vind ik het mooiste van mijn werk.’ Hij legt uit dat dat bij hem werkt op zowel social media, maar ook in de praktijk. Door veel contact te hebben met de buurt herkennen mensen hem ook op straat. ‘Ze maken sneller een praatje of begroeten me als ik langsrij- of fiets. Die positieve reacties zijn fijn. Daarnaast kunnen onderlinge contacten ook helpen bij criminele zaken.’

Hij geeft een voorbeeld. ‘Stel er is een gevecht geweest, waarna jongeren naar mij toe komen met filmpjes. Op die beelden zijn geen gezichten te zien maar wel een kind dat een mes trekt. We weten dat het dus een gevaarlijke situatie was waar we op moeten letten. Door te kijken naar de situatie proberen we het samen op te lossen, en anders krijgen we snel hulp van de andere diensten binnen de politie. Als jongeren of bewoners mij niet vertrouwen, weet ik maar weinig van de gebeurtenissen af. Het is dus heel belangrijk dat ik ook op de hoogte ben van wat er gebeurt. Dan kan ik, of een andere eenheid, helpen.’

Maar gelukkig valt het aantal voorvallen in het centrum wel mee. ‘We zijn snel met het afhandelen van criminele zaken. Zo is er wel eens een overval geweest op een winkel, maar is de dader snel gepakt. Doordat we als politie in Lelystad goed te werk gaan, maken we het gebied voor de bewoners leefbaar en vertrouwd. We hebben een hoge heterdaadkracht. Dat is het belangrijkste doel van mij, als wijkagent.’

Toch gebeuren er ook dingen die misschien niet altijd zijn te merken. ‘Ik hoop daarom dat jullie naar mij toe komen op het moment dat jullie vragen of problemen hebben. Ik hoor namelijk best vaak: “Het is maar iets kleins,” of “Jullie hebben het al zo druk”. Niets is te klein, en dat laatste is iets waar niemand zich druk om hoeft te maken. Alleen wij. Dus: kom vooral langs en laat wat van je horen!’

Spreekuur

Zo is er wekelijks voor Lelystad Centrum en de wijken de Veste, de Stelling, Schans, en Parkwijk een spreekuur in de Flevomeer Bibliotheek aan de Promesse. ‘Als jouw vraag of verhaal kan wachten, raden we aan om naar het spreekuur te komen. We zitten daar met het sociale wijkteam, Centrada, de gemeente, maar ook bewoners en commissies om jou te helpen.’

Jeffrey is actief op Instagram ( @wijkagent_lelystad_centrum ) en Twitter ( @wijkagentjeff ). Hier vind je meer informatie over de gebeurtenissen in jouw wijk.

De wijkagenten van Lelystad willen bij vragen en problemen graag helpen. Via hun sociale media zijn ze bereikbaar voor vragen, maar voor problemen of andere belangrijke kwesties kan je altijd het beste naar het algemene politienummer bellen: 0900 8844, en met spoed altijd 112. De wijkagenten maken daarnaast wekelijks tijd om vragen te beantwoorden tijdens het spreekuur in de betreffende wijk. Als laatste zijn alle wijkagenten te vinden en bereiken via www.politie.nl .

Nieuws

menu