Grote verschillen in Flevoland in afstand tot publiek laadpunt

Tussen de zes Flevolandse gemeenten bestaan grote verschillen als het gaat om de afstand tot publieke laadpunten. Foto: Mediahuis Noord / Maureen Bosschaert

In de provincie Flevoland moet je gemiddeld anderhalve kilometer rijden om een publiek laadpunt tegen te komen. Dat blijkt uit onderzoek van energiebedrijf Zonneplan, op basis van data van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL). Tussen de zes gemeenten bestaan echter grote verschillen.

De afstand tot een openbare laadpaal in de gemeente Noordoostpolder bedraagt gemiddeld ruim vijf kilometer, terwijl je in Almere slechts 780 meter hoeft te rijden. Ook in Lelystad en op Urk is een laadpunt nooit ver weg.

Onder het landelijk gemiddelde

Zonneplan deelde het aantal publieke laadpunten per gemeente door de lengte van het wegennet in diezelfde gemeente. De gemeenten Almere en Lelystad scoren onder het landelijk gemiddelde van anderhalve kilometer, terwijl ook Urk er nauwelijks boven zit. In Zeewolde, Dronten en met name Noordoostpolder lijkt een elektrische auto zonder eigen laadpaal minder aantrekkelijk. Daar staat natuurlijk tegenover dat het percentage woningen met eigen oprit in deze gemeenten weer groter is dan in Almere en Lelystad.

Grootste laadpaaldichtheid in Randstad

Uit het onderzoek van Zonneplan blijkt dat EV-bezitters zonder eigen oprit - en dus zonder eigen laadpaal - het best af zijn in de Randstad. De afstand tot een publiek laadpunt is in Zuid-Holland het kleinst, hoewel het verschil met Noord-Holland en Utrecht klein is (respectievelijk 610, 630 en 640 meter). Met een gemiddelde van 1,54 kilometer komt Flevoland op plek vier van provincies met de hoogste zogeheten ‘laadpaaldichtheid’. Drenthe sluit de rijen met een gemiddelde van bijna vijf kilometer. De Friese gemeente Dantumadiel is overigens uitschieter: je rijdt daar gemiddeld 21,67 kilometer totdat je een openbaar laadpunt tegenkomt.

Eigen laadpaal

Om minder afhankelijk te zijn van publieke laadpunten en dure snelladers bij tankstations kan een eigen laadpunt aan huis uitkomst bieden. Een eigen oprit is daarvoor wel een vereiste, aangezien het niet toegestaan is een laadkabel over de stoep te laten lopen. In hoeverre er in dit opzicht momenteel regionale verschillen bestaan is onbekend. De RVO publiceerde afgelopen maand een rapport waarin het stelt dat het verbeteren van de registratie van publieke laadpunten noodzakelijk is.

Nieuws

menu