Bibliotheek in gemeente Dronten viert de Nationale Voorleesdagen

Burgemeester Gebben leest voor tijdens de Nationale Voorleesdagen in 2020. Foto: Archief Fotostudio Wierd

Voor de negentiende keer worden van woensdag 26 januari tot en met zaterdag 5 februari de Nationale Voorleesdagen gehouden. De FlevoMeer Bibliotheek viert dat.

Tijdens de Nationale Voorleesdagen staan het Prentenboek van het Jaar ‘Maar eerst ving ik een monster’ en de negen andere prentenboeken uit de Prentenboek Top 10 centraal.

Zoom-voorleesshow

Als aftrap van de Nationale voorleesdagen kunnen kinderen woensdag 26 januari om 15.00 uur aanschuiven bij een Zoom-voorleesshow. Vanuit het eigen huis gaan ouders samen met hun kind op reis door boekenland. Lydia en haar handpoppen laten ervaren dat lezen nooit saai is als iemand zijn fantasie gebruikt. Kaartjes voor deze voorleesshow via Zoom zijn verkrijgbaar via www.flevomeerbibliotheek.nl .

Kinderen kunnen verder monsters vangen in de vestigingen van Flevomeer Bibliotheek in Dronten, Biddinghuizen en Swifterbant. De monstertjes hebben zich in de bibliotheek verstopt. Kinderen kunnen ze allemaal vangen en een leuk verhaal verzinnen waarom ze zich in de bibliotheek hebben verstopt. Ook ligt er tijdens openingsuren een Prentenboekenquiz klaar voor kinderen.

Prentenboek van het Jaar

Een comité van Nederlandse jeugdbibliothecarissen, boekhandelaren en leerkrachten heeft het boek ‘Maar eerst ving ik een monster’ van Tjibbe Veldkamp uitgeroepen tot Prentenboek van het Jaar 2022. Het is een verhaal dat nooit uit is, want met een beetje fantasie begint het gewoon weer van voren af aan. Het ideale boek voor ieder kind dat nooit genoeg voorgelezen kan worden.

Stimuleren van voorlezen

Doel van de Nationale Voorleesdagen is het stimuleren van voorlezen aan kinderen die zelf nog niet kunnen lezen. De Nationale Voorleesdagen benadrukken de voordelen van het (voor)lezen, waaronder het positieve effect op woordenschat, spelling en tekstbegrip, een beter begrip van de wereld om je heen en het aanhalen van de band tussen (groot)ouder/verzorger en kind. De campagne richt zich op ouders van kinderen tussen 6 maanden en 6 jaar.

Nieuws

menu