Met de vrachtwagen het land op

Rutten/Ens - Rikken Agrarisch Machineverhuur uit Rutten heeft samen met loonbedrijf Cintégro uit Ens een zeer bijzonder voertuig aangeschaft. Ombouwbedrijf Ce-Ho Trucks uit Mill heeft voor Rikken en Cintégro een standaard Ginaf 8x8 vrachtwagen volledig aangepast om als landbouwtrekker gebruikt te worden.

Doordat de landbouwbedrijven in Flevoland steeds groter worden krijgen veel agrariërs te maken met percelen op grotere afstand van de boerderij. Om het transport van de geoogste landbouwproducten efficiënter te laten verlopen investeerden Rikken Agrarisch Machineverhuur en Cintégro in een multifunctioneel voertuig voor het transport van producten van het land naar de boerderij. Met een laadvermogen dat dubbel zo hoog is als de meeste gangbare kippers kan het aantal transportbewegingen binnen een bedrijf sterk worden teruggedrongen. Dit bespaart niet alleen manuren en brandstof maar zorgt ook voor minder uitstoot en minder hinder voor omwonenden en het overige verkeer. Het als landbouwtrekker geregistreerde voertuig is voorzien van een haakarm systeem, trekhaak en extra hydraulische aansluitingen. Hierdoor kan er niet alleen met een silage- of zandcontainer gereden worden maar kunnen er ook containers op de kopakker geplaatst worden zodat bunkerrooiers of combines hierin kunnen lossen. Ook is er de mogelijkheid containers van normale vrachtauto’s op te pakken en onder een rooimachine of hakselaar te laden. ‘Zeker in de witlofoogst, waar normaal al veel met containers wordt gewerkt, zien we hiervoor zeker mogelijkheden. Maar ook tijdens de oogst van aardappelen en uien kunnen wij een snelle en relatief goedkope transportoplossing bieden’, aldus Corné Vinke, mede-eigenaar van Cintégro. Alle wielen van de machine worden aangedreven waardoor het gewicht van de lading altijd op een aangedreven as rust. Ook onder natte omstandigheden blijven de wielen dus altijd draaien. ‘Onder natte omstandigheden blijven wij met dit voertuig langer rijden dan een trekker met kipper of containercarrier terwijl wij ook nog meer meenemen’, zegt Rikken overtuigd. De voormalige zandtruck is op de drie achterassen voorzien van Vredestein Flotation Trac banden van 75 centimeter breed. Op de vooras liggen in verband met de benodigde stuuruitslag de 65 centimeter brede banden. De stuuruitslag van de gestuurde achterassen is dankzij aangepaste stuurstangen zeer groot gebleven. Hierdoor wringen de assen niet waardoor het voertuig ook inzetbaar is op kwetsbare ondergronden zoals grasland. Om maximaal profijt te hebben van de brede banden is het voertuig uitgerust met een luchtdrukwisselsysteem. Hiermee kan tijdens het rijden de luchtdruk in de banden worden gevarieerd. Op weinig draagkrachtige bodem kan met 1,2 bar gereden worden terwijl de op de weg een druk van vier bar slijtage, weerstand, geluid en brandstofverbruik vermindert. De mogelijkheid met een lage bandenspanning te rijden zorgt er voor dat de machine ook op kwetsbare landbouwpercelen ingezet kan worden zonder de bodem te verdichten. Met een druk van ruim een bar in de banden is het contactoppervlak met de bodem meer dan drie vierkante meter. Rikken benadrukt dat de voormalige vrachtauto zeker niet bedoeld is om als landbouwtrekker goedkoop wegtransport te verrichten. ‘Wij zijn duurder en langzamer dan een normale wegtruck maar wij kunnen wel vrijwel overal komen. Door onze banden en de acht wiel aandrijving ligt onze kracht juist naast de weg’. Zie ook http://www.trekkerhuren.nl www.cintegro.nl