Kerstconcerten zijn vuurdoop voor dirigent Elisabeth Blom met Kamerkoor Lelystad

Lelystad - Kamerkoor Lelystad geeft zaterdag een concert in Lelystad en zondag in Dronten. Het is de vuurdoop voor de nieuwe dirigent Elisabeth Blom. 'We voelden elkaar goed aan en er was gelijk een prettige sfeer'.

‘Ik kreeg eerder dit jaar een mail van Francis Evers, de toenmalige dirigent van het Kamerkoor. Of ik interesse had. Ik ken Francis al vrij lang, we hebben in het verleden bij diverse ensembles samen gezongen. Dus ja, ik was wel geïnteresseerd,’ zegt Elisabeth.

‘Het grappige is: ik kende het Kamerkoor al. In 2012 hebben we samen op een festival gestaan, in een wedstrijd. Zij werden daar tweede en mijn koor, Jeugdkoor Ruach uit Katwijk,  werd eerste. Francis feliciteerde ons toen met tranen in de ogen: “Jullie hebben zo mooi gezongen!” Maar eerlijk gezegd heb ik geen herinneringen aan het optreden van het Kamerkoor Lelystad destijds. Ik was zo druk met mijn eigen koor, dat ik ze niet heb zien optreden.’

Klik

Toch mooi hoe sommige dingen kunnen samenkomen. ‘Ik woon sinds kort in Almere, dus een koor in Lelystad leek me wel wat. Francis stelde me voor aan het bestuur. “Jullie mogen in je handen knijpen als je haar kunt krijgen”,  zei ze. Maar ik moest natuurlijk wel op sollicitatie. Maar dat ging hartstikke goed. Er was gelijk een klik en een vertrouwde sfeer. En ik had me natuurlijk al verdiept in het koor.’’ 

Na de sollicitatie volgde er een ‘proefdirectie’ met het koor. ‘Een auditie voor mij, maar ook voor het koor,’ lacht Blom. En dat is niet voor niets. ‘Ik heb het wel eens meegemaakt dat ik dan alsnog afhaakte. Maar dat was hier niet het geval. We voelden elkaar goed aan en er was gelijk een prettige sfeer.’

[De tekst gaat verder na de foto]

 

Ambitie

Wat is het dan aan het Kamerkoor Lelystad dat haar aansprak? ‘Het is in de regio absoluut een vooraanstaand koor. Het bestaat uit mensen die er allemaal echt voor willen gaan. Je hebt veel koren die een ambitie uitspreken. Het uitspreken daarvan is simpel, maar er een gevolg aan geven minder. Want als het puntje dan bij het paaltje komt, en er volop gerepeteerd moet worden, haakt men toch af. Dat is bij dit koor absoluut niet het geval. De leden hebben persoonlijk ook allemaal ambitie.’

‘Wat die ambitie is? Eruit halen wat er in zit. En dit koor heeft ontzettend veel potentie en kiest niet voor de gemakkelijke manier, maar wil er echt volop voor gaan. De tenoren hebben bijvoorbeeld zelf het initiatief genomen voor collectieve zangles. Het koor organiseert zelf ook partijrepetities. Op de repetitiedagen draagt iedereen zijn steentje bij. De één zorgt voor soep, de ander voor quiche. Dat is echt wel bijzonder allemaal.’

CV

Dat betekent wel wat uit de mond van Blom, want zij is een ervaren en gelauwerde musicus. Ze is dirigent en oprichter van The Zed Consort en The Zed Chamber Choir, beide professionele koren. Als dirigent was ze acht jaar verbonden aan het Roosevelt College Choir in Middelburg. Verder leidde ze het Achterhoeks Bachkoor, het Zeeuws Vocaal Ensemble, het Boxmeers Vocaal Ensemble en kamerkoor Ars Vocalis in Delft.

Het dirigeren van koren combineert zij met een carrière als sopraan. Ze zingt in de kerngroep van Cappella Amsterdam onder leiding van Daniel Reuss en Amsterdam Baroque Choir onder leiding van Ton Koopman. Met ingang van november 2018 is ze ook als sopraan verbonden aan het Nederlands kamerkoor onder leiding van Peter Dijkstra.

Elisabeth Blom studeerde koordirectie aan het Rotterdams Conservatorium bij Wiecher Mandemaker. Vervolgens deed ze de masteropleiding koordirektie bij Jos van Veldhoven aan het Koninklijk Haags Conservatorium. Ze nam deel aan diverse masterclasses, waaronder de Kurt Thomas Cursus en de Internationale Masterclass for Choral Conductors in Maastricht. Elisabeth genoot zanglessen van Margareth Roest, Esther Putter, Connie de Jongh, Harjo Pasveer, Rita Dams. Momenteel volgt zij zangles bij Hanneke de Wit.

[De tekst gaat verder na de foto]

 

Strakke planning

Een bezige bij. Op het moment dat het interview plaatsvindt, staat Elisabeth op het punt naar Spanje en Portugal te gaan voor een kersttour met één van de koren waar zijn in zingt. ‘Voor mij persoonlijk is de grootste uitdaging alle muzikale activiteiten te combineren. Dat vergt een strakke agendaplanning. Op de 22e kom ik terug en ’s avonds staan we dan in de Ontmoetingskerk. Dat is eigenlijk een beetje te gortig, maar dat kwam zo uit,’ lacht ze. ‘Het Kamerkoor wist daarvan toen ze me aannamen. Deze tournee was toen al gepland. Maar we hebben al goed gerepeteerd, dus dat komt helemaal goed.’

Kiezen

Blom is dus zowel zangeres als dirigent. En dan is de vraag: wat heeft haar voorkeur? Ze lacht wederom. ‘Die vraag wordt me altijd gesteld. Maar ik zou er niet tussen kunnen kiezen. Op het Conservatorium heb ik gekozen voor de dirigentenopleiding, maar dat was eerlijk gezegd ook een beetje een tactische keuze. Een dirigent kan langer mee dan een sopraan.’

‘Maar het is echt de combinatie. Bij het zingen heb je controle over wat je doet, je doet het zelf. Je bent je eigen instrument. Bij dirigeren ben je afhankelijk van wat anderen doen. En ik kan in allebei mijn ei kwijt. Het is de afwisseling die het spannend houdt, maar die ik ook nodig heb.’

Programma

Het Kamerkoor treedt op zaterdag 22 december op in de Ontmoetingskerk (20.15 uur) en op zondag 23 december in Ludgeruskerk in Dronten (15.15 uur). Op het programma staan een canon voor dubbelkoor van John Tavener, Carols van Benjamin Britten en van John Rutter, het Magnificat van Arvo Pärt, een bewerking van Stille Nacht door Karl Jenkins en het motet Herr, nun lässest du van Felix Mendelssohn. Het  koor wordt begeleid door pianist Ernst Paul Fuchs.

Kijk voor meer informatie op de website van Kamerkoor Lelystad.