'Aanvliegroutes Lelystad Airport zijn niet ideaal'

Dalfsen - De eerste van een rijtje van drie informatieavonden over de vliegroutes van en naar Lelystad Airport vond maandagavond plaats in Dalfsen. Ongeveer 250 bezoekers waren gekomen om de beleidsmakers het vuur na aan de schenen te leggen.

De toon werd direct gezet toen Hans Alders, voorzitter van de Alders tafel naar voren trad. Een bezoeker van de avond beet de voormalig Nederlands politicus voor de Partij van de Arbeid en bestuurder toe, dat hij de meest arrogante man was die hij ooit had gezien. 

Alders op zijn beurt wond er ook geen doekjes om. 'Zes kabinetten hebben ingezet op groei van Schiphol. De luchthaven maakt onderdeel uit van het wereldwijde netwerk in de luchtvaart en de functie van hub (middelpunt in het netwerk van het vliegverkeer) is voor de Nederlandse economie onmisbaar.' Maar Schiphol zit aan de grens van zijn capaciteit en er moet dus een uitwijkplaats komen voor met name het vakantie-vliegverkeer.

'En de politiek heeft gekozen voor Lelystad.' Niet de beste keuze, volgens Alders, want er was een tweede locatie in beeld. Deze optie nabij Dronten mocht echter niet onderzocht worden. Een politieke keuze, die er van uit ging dat er op bestaande luchthavens zou worden uitgebreid.

Kortom: Lelystad Airport komt er. En ja, vliegtuigen maken lawaai, volgens Alders. En nu draaide het om de vraag, hoeveel dan wel en hoeveel last hebben de inwoners van Overijssel, Gelderland en Flevoland daar dan van? 

Wethouder Klaas Agricola van Dalfsen was blij met het initiatief van de informatieavond. 'Mensen zijn bezorgd over hun leefomgeving.' En dat bleek ook na de vertoning van twee simulaties van het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR), waarin het geluidsniveau werd gepresenteerd.  

Volgens de simulaties valt de overlast mee. Een bracht het geluid boven Dalfsen in kaart en een andere dat boven Muggenbeet. De simulaties leidden tot hoongelach in de zaal. 'We moeten nu luisteren om wat lawaai te horen, maar als er echt een vliegtuig overkomt, dan kun je niet eens praten', was de mening van een voormalig bewoner van de regio Schiphol. 'Volksverlakkerij!' en 'ik weet niet of ik dit moet geloven', klonk het uit de zaal. De temperatuur liep flink op. Gespreksleider Stefan Wyers had af en toe moeite om de zaal in bedwang te houden. 

Rob Huyser, directeur Luchtvaart van het ministerie van Infrastructuur en Milieu kon het ook al niet mooier maken. 'Tot 2023 is er geen nieuwe indeling van het luchtruim.' Daardoor wordt er de eerste jaren niet gevlogen via de ideale routes.  

Dinsdag volgt nog een informatiebijeenkomst in Zwolle en woensdag is Steenwijk aan de beurt.