De Windroos zet de verwarming een graadje lager op Warmetruiendag

Lelystad - Het moment voor de Warmetruiendag kon vrijdag niet op een beter moment zijn gekozen op de openbare basisschool De Windroos in Lelystad. De buitentemperatuur was gedaald tot onder het vriespunt en sneeuwvlokjes dwarrelden neer.

De verwarming was een graad lager gezet, maar dat kon de leerlingen en de meesters en juffen van De Windroos niet deren. Iedereen had een warme trui aangetrokken. De school in het Karveel vroeg op deze ludieke manier aandacht voor het besparen van energie.

Duurzamer leven

Wethouder Elly van Wageningen kwam - zelf ook met een warm wollen vest aan - een kijkje nemen en werd door de kinderen verrast door presentaties over duurzaamheid. Zo vertelden kinderen hoe je duurzamer kunt leven door korter te douchen of in plaats van de verwarming hoger te zetten een extra warme trui aan te doen. Kinderen van groep 6 en 7 voerden een dans op het liedje ‘De klimaat top 10’ van Kinderen Voor Kinderen op.

Op De Windroos is veel aandacht voor duurzaamheid. Regelmatig werken de kinderen in de klas aan een duurzaamheidsthema en in de maandelijkse nieuwsbrief voor de ouders staat altijd een artikel over duurzaamheid. De Warmetruiendag past daarom precies in het programma van de school.

Waardevolle tips

De wethouder was onder de indruk van wat de kinderen al wisten over duurzamer leven: 'Jullie hebben mij veel waardevolle tips gegeven over duurzaamheid. Zo heb ik vandaag geleerd dat je beter een warme pyjama aan kan trekken of een dansje kan doen dan de verwarming hoger zetten, dat vier minuten douchen meestal al genoeg is en je beter op de fiets kan gaan dan met de auto'.

Warmetruiendag

De Warmetruiendag bestaat sinds 2006 en is een jaarlijkse campagne rond klimaatsverandering. Op deze dag laat je zien wat je doet om energie te besparen. Elk jaar doen weer honderden scholen uit heel Nederland mee door op de dag zelf acties te doen zoals een lekkere warme trui aan en de thermostaat lager te zetten, maar ook door structureel energie te besparen. De campagne beoogt mensen bewust te maken van de gevolgen van de opwarming van de aarde en om mensen en organisaties te laten ervaren hoe simpel het is om energie te besparen, hoeveel het oplevert en om mensen te stimuleren om hun energiegebruik eens onder de loep te nemen.