Stadscentrum Suydersee viert 10-jarig bestaan

Dronten - Stadscentrum SuyderSee in Dronten viert in september een jubileum. Dinsdag is het namelijk op de dag af tien jaar geleden dat het vernieuwde centrum werd geopend.

Het jubileum wordt uitgebreid gevierd met verschillende themaweekenden, waarin de ondernemers hun specialiteit laten zien.

'Het is een prachtig, veelzijdig centrum waar we trots op mogen zijn,' zegt bestuurslid Marcel Slot van stichting DOES en franchisenemer van Blokker enthousiast. 'Een centrum bedoeld voor de bezoekers: wij willen hier bieden wat de consument verwacht.'

Van funshoppen voor kleding en lifestyle tot een terrasje pakken, een film kijken en boodschappen doen: SuyderSee in Dronten is heel veelzijdig. 'Daarom noemen we het ook het stadscentrum,' legt Slot uit. `Het omvat meer dan alleen de winkels en het centrum heeft meerdere functies.'

Stadse allures

Het gebied rond het Meerpaalplein hoort namelijk ook bij stadscentrum SuyderSee, met de uitgaansmogelijkheden van De Meerpaal en de horecagelegenheden aan het plein. Maar ook de ondernemers aan De Helling zijn onderdeel van het stadscentrum. ‘Dronten is een dorp, met de voorzieningen van een stad. Een centrum met stadse allures dus.’

(Lees verder na de foto)

 

Het centrum van Dronten werd in 2006 in oppervlakte verdubbeld. SuyderSee moest een divers winkelcentrum worden, met verschillende bouwstructuren. Het oude deel van het centrum, tussen Het Ruim en De Schouwstraat, werd meegenomen in de nieuwe plannen en de overdekte Redepassage werd een compleet nieuwe winkelstraat. ‘Daar hebben we voor gestreden met de gemeente en projectontwikkelaar Foruminvest,’ zegt Slot. ‘We wilden het oude verweven met het nieuwe. Daarin schuilt ook de kracht van SuyderSee: bestaand gaat samen met nieuw, zelfstandigen gaan in het centrum samen met ketens. En daarnaast hebben we samen, de gemeente en de winkeliers, het gratis parkeren weten te behouden om een florerend en functioneel centrum te hebben.’

Op de schop

In 2006 ging het hele centrum op de schop, van de Kop van het Ruim tot Het Gangboord. Veel ondernemers verkasten naar een nieuwe - veelal grotere - plek, jonge ondernemers grepen de kans aan om een zaak te beginnen en de horeca kreeg een prominente plek aan wat nu het Meerpaalplein heet.

En de ontwikkelingen zijn nog altijd gaande: na het terrasseizoen krijgt het Meerpaalplein een make-over en aan De Helling worden momenteel appartementen ontwikkeld met de daarbij behorende herstructurering van de Noord en de Helling. Slot: ‘Dat is het laatste stukje en zijn we helemaal rond.’

Leegstand

Het centrum is ontwikkeld op de valreep voor de kredietcrisis. Achteraf gezien is dat is dat een goede zet geweest, meent Slot, hoewel de winkeliers een zware tijd doormaakten. Mede door de crisis kwamen panden leeg te staan en ook door de opkomst van internetwinkelen liep de consumentenbesteding en daarmee het aantal bezoekers aan SuyderSee terug. ‘Het consumentengedrag is veranderd. Desondanks doen we het in Dronten heel goed, met de bezettingsgraad zitten we aan de goede kant,’ zegt Slot. ‘Als we het centrum destijds niet hadden aangepakt, zou het niet meer aansluiten bij deze tijd. Het centrum is nu up-to-date.’

Uniek winkelaanbod

Stonden tot een paar jaar terug veel van de nieuwe panden aan het Meerpaalplein leeg, nu zijn ze allemaal gevuld. Slot is tevreden over de ontwikkeling van het stadscentrum: ‘Sommige dingen hebben tijd nodig. Ondernemers hebben nieuwe producten ontwikkeld en zijn meegegaan met de ontwikkelingen om de nieuwe consument te bedienen. In tien jaar hebben we iets unieks neergezet en weten uit te bouwen. Ook mensen uit de regio - Kampen, Lelystad, Emmeloord, Elburg - weten het centrum goed te vinden.’ De ondernemer benadrukt een bijzonder aspect van SuyderSee: de zelfstandige ondernemers. ‘Die zijn hier goed vertegenwoordigd en juist die zaken maken het hier uniek.’

Om de kwaliteit en veelzijdigheid van het stadscentrum te waarborgen, is begin dit jaar stichting DOES (Dronter Ondernemersfonds Evenementen SuyderSee) in het leven geroepen. Alle ondernemers in het stadscentrum betalen nu reclamebelasting aan de gemeente, ter vervanging van het oude contributiestelsel van de winkeliersvereniging, die vervolgens de stichting van fondsen voorziet. Met dat geld organiseert DOES onder meer verschillende evenementen. ‘De stichting staat garant voor de activiteiten en de kwaliteit van het stadscentrum, om het centrum leuk en aantrekkelijk te houden.

Goede ambiance

‘Daarnaast willen we het centrum nog mooier en aantrekkelijker maken dan het nu is,’ vervolgt Slot. ‘Het centrum is van de consument. Daar wordt heel vaak anders over gedacht, maar wij willen hier bieden wat de consument verwacht: een centrum waar mensen elkaar kunnen ontmoeten in een goede ambiance. Daar hoort alles bij: theater, eten, drinken, lifestyle, mode en de dagelijkse boodschappen.’

Slot denkt dat het door die gedeelde visie van de ondernemers komt dat mensen ‘heel enthousiast zijn over het stadscentrum en het winkelaanbod’. ‘Dat zal nieuwe ondernemers prikkelen zich hier te vestigen, waardoor het centrum nòg veelzijdiger en daarmee aantrekkelijker wordt.’

www.suydersee.com