Jeroen Wichers: 'Kwaliteit Stadshart Lelystad moet omhoog'

Lelystad - 'Iedereen snapt dat het 5 voor 12 is. We moeten er met z'n allen de schouders eronder zetten om het Stadshart van Lelystad aantrekkelijker te maken… en dit gebeurt ook!', zegt centrummanager Jeroen Wichers.

Bijna drie maanden geleden begon hij als centrummanager. Hij moet ervoor zorgen dat de belangrijkste conclusies van het rapport van Paul Tankink worden uitgevoerd. Enkele highlights? Het centrum moet compacter worden, er moet meer groen komen zodat het Stadshart een aangenamer gebied wordt om te verblijven.

Partijen op één lijn krijgen

Jeroen Wichers is onafhankelijk en heeft als schone taak de ondernemers, vastgoedeigenaren en de gemeente op één lijn te krijgen. Zijn kantoor is te vinden in de Kroonpassage. Hier is hij beschikbaar voor bewoners van het Stadshart, (toekomstige) ondernemers en consumenten. Jeroen is aanjager, vertrouwenspersoon en fungeert als vraagbaak.

'Mensen mogen bij mij binnenvallen'

Wichers loopt door de Kroonpassage en wijst naar het briefje met zijn telefoonnummer op het raam van zijn 'kantoor'. 'Mensen mogen bij mij binnenvallen of een afspraak met mij maken', zegt hij.

Hij stopt bij Van beek Mode. Eigenaar Willem van Beek begroet hem vriendelijk. De enthousiaste ondernemer heeft het moeilijk, maar zit vol ideeën om er dit nieuwe jaar weer fris tegenaan te gaan.

Nog meer samenwerken

'Winkeliers zullen nog meer moeten samenwerken. In tijden van crisis houden veel ondernemers zich bezig met hun corebusiness. Collectieve zaken verliezen ze daarbij uit het oog. Terwijl gezamenlijke activiteiten en evenementen juist meer publiek trekken en het heel interessant kan zijn om online samen op te trekken. Winkeliers zullen moeten inspringen op het veranderende consumentengedrag. Het werkt! Kijk bijvoorbeeld naar het succes van de Eetalage.'

'We gaan komende jaar accentueren wat goed is en hard werken aan de minpunten van het centrum. Soms zit het hem in kleine dingen, zoals het plaatsen van hanging baskets (dit is inmiddels gebeurd). We denken ook na over een betere bewegwijzering en gratis wifi', vertelt hij.

Minder knakenzaken

'De kwaliteit van het Stadshart moet omhoog. Minder knakenzaken en meer kwalitatieve winkels met service en uitstraling', aldus de centrummanager.

Via het Stadhuisplein loopt hij naar de Neringpassage. Ter hoogte van het ABC gebouw kijkt hij naar boven. 'Het zit hem in details. Snap jij waarom dit uithangbord al vele maanden, misschien wel jaren kapot is?'

Streven naar compact centrum

'De passage waar we nu lopen wordt binnenkort opnieuw bestraat. Op deze manier sluit het mooier aan op het gerenoveerde Stadhuisplein en ontstaat er een duidelijkere winkelroute. We streven naar een compact centrum en juichen het toe dat ondernemers als Halfords, Valentijn en Knaap Hakkenbar & Sleutelservice hun oude locatie hebben verruild voor een plek meer in het centrum.'

Via de Neringpassage en het kale Agorahof loopt hij richting het oude 'Trefpunt de Gordiaan', waarvan de panden zijn voorzien van een kleurrijke pui. Tegenover Bakkerij Scheunhage en Deluxe groente en fruit starten twee jonge ondernemers een kapsalon en bakkerij, Marrakech genaamd. De Lelystedelingen, die hun bedrijven nu nog runnen aan de achterzijde van De Waag, vragen of Jeroen even binnenkomt. Trots geven ze hem een rondleiding door de voormalige zaak van Weber schoenmode. 'De plek is super!' zegt Mohammed.

Verliefd geworden

'Ik ben een beetje verliefd geworden op Lelystad,' zegt de centrummanager wanneer hij door de Promesse loopt. 'Deze stad heeft alles: Een fantastisch buitengebied met ruimte en water, de locatie is ten aanzien van de rest van Nederland is goed en de huizenprijzen zijn aantrekkelijk. Er wonen echter veel forenzen, die gemakkelijk in de auto stappen om ergens te gaan winkelen en het internet goed weten te vinden. Veel mensen kopen hun producten online of oriënteren zich online. Het gevolg hiervan is dat mensen veel doelgerichter naar het Stadshart komen dan vroeger. De totale verblijfduur is dan ook door de jaren heen afgenomen.'

Beleving moet terugkomen

Jeroen Wichers hoopt in het jaar 2016 stappen te zetten. Zijn to do-lijstje voor de dit jaar? 'De beleving moet terugkomen in het centrum, er moet meer aandacht komen voor marketing, leegstand, ondernemersparticipatie en we gaan met de Bedrijfs Investeringszone (BIZ) aan de slag.'

Gerelateerd nieuws