'Dutch Match Cup zet Lelystad op kaart'

Lelystad - De voorbereidingen voor de tweede editie van de Dutch Match Cup (23 tot en met 27 september) zijn alweer in volle gang. Het internationaal netwerken neemt dit jaar een nog belangrijkere plaats in.

Bedrijven kunnen meevaren op Lemsteraken

Bedrijven kunnen (met hun relaties) meevaren op Lemsteraken. Dankzij het succes van vorig jaar wordt het aantal schepen dat meedoet aan de bijzondere wedstrijd, waarin topzeilers aan het roer van de boten staan, uitgebreid. Daarnaast is het mogelijk om op een boot -al netwerkend- de zeilwedstrijden volgen.

'Lelystad profileert zich tijdens het zeilevenement als watersportstad. Ook dit jaar zullen tal van bedrijven worden uitgenodigd om kennis met de stad (en de vestigingsmogelijkheden) te maken', vertelt Joop van Diest, directeur van Batavia Sailing Center.

Mooi aantal afspraken

De aanpak blijkt te werken. ‘Vorig jaar werd de Dutch Match Cup bezocht door vierhonderd ondernemers, waarvan meer dan de helft voor het eerst (zakelijk) in Lelystad was. Aan de bezoeken heeft de afdeling economische zaken van de gemeente een mooi aantal afspraken overgehouden’, zegt hij.

Van Diest, die vorig jaar soortgelijke zeilevenementen in Maleisië, Korea en Zweden bezocht, heeft gezien hoe positief de economische spin-off van de Match Cup kan uitwerken op een stad of regio. ‘De landen hebben het evenement gebruikt om de ontwikkelingen in het gebied waar de zeilwedstrijden werden gehouden te stimuleren. Daar kunnen wij een voorbeeld aan nemen.’

'Economische impact zal dit jaar stijgen'

Van Diest verwacht dat de economische impact dit jaar zal stijgen ten opzichte van 2014. ‘Wij gaan door met de ingezette koers en verwachten ook dat het lokale en regionale bedrijfsleven zal aanhaken. Een van de voorbeelden is dat FlevoPost ook dit jaar heeft aangegeven graag weer mediapartner te willen zijn van het evenement. Maar ook grote merken als Helly Hansen en Red Bull hebben hun contracten verlengd.  Daarnaast komen de eerste aanmeldingen binnen van bedrijven die tijdens de Dutch Match Cup een relatiedag willen houden.’

Genoeg te doen voor de Flevolandse bezoeker

Wat is er dit jaar voor de Flevolandse bezoeker te doen? ‘Genoeg’, zegt Joop van Diest enthousiast. ‘Scholieren kunnen in september weer in optimistjes leren varen, Sportbedrijf Lelystad organiseert sportieve activiteiten, vanaf de wal kunnen de wedstrijden van dichtbij worden bekeken en de markt en Bataviahaven culinair worden nog groter opgezet en er is een varieteit van muziekoptredens’, vertelt hij.

In gesprek met Poppodium Underground

‘Op dit moment zijn we bovendien met poppodium Underground in gesprek om op de verschillende dagen lokale en regionale bandjes te laten optreden en kijken we naar de mogelijkheid om drijvende eettentjes te maken.
Kortom, we hebben genoeg leuke ideeën.’

Vorig jaar trok het sportieve evenement ruim 12.000 bezoekers. ‘Dit jaar hopen we meer mensen naar Bataviahaven te trekken. Maar dat is niet ons hoofddoel. Dat is namelijk het nationaal en internationaal op de kaart zetten van Lelystad als watersportstad en logistiek knooppunt zeer dichtbij Amsterdam’, besluit hij.

Lees meer in het dossier Dutch Match Cup.