Dutch Match Cup heeft economische impact van kwart miljoen euro

Lelystad - De directe economische impact van de eerste editie van de Dutch Match Cup in september vorig jaar in de Bataviahaven van Lelystad, bedraagt een kwart miljoen euro. Dit blijkt uit cijfers van onderzoekbureau KiekendiefPerspectief.

Hoge waardering van bezoekers

In totaal brachten 12.310 mensen, verdeeld over vijf dagen, een bezoek aan het watersportevenement. Van het totaal aantal bezoekers was ruim 21 procent afkomstig van buiten Flevoland. Circa 41 procent van de bezoekers heeft het evenement meerdere dagen bezocht. Opvallend is de hoge waardering van de bezoekers, gemiddeld over alle bezoekers een 7,7 waarbij 65 procent het evenement met meer dan een 8 waardeert,

Organisatie kijkt tevreden terug

De directe economische impact van de eerste editie van de Dutch Match Cup bedraagt volgens onderzoeksbureau KiekendiefPerspectief circa een kwart miljoen euro. Van het beschikbare evenementenbudget van circa 480.000 euro is circa 220.000 euro lokaal, dat wil zeggen binnen Lelystad, besteed. Daarnaast haalde de organisatie van het evenement bijna 3 ton van de begroting aan sponsoring. In combinatie met de waardering van het evenement kijkt de organisatie daarmee tevreden terug op deze eerste editie.

400 ondernemers bezochten Dutch Match Cup

De economische betekenis van dit sportevenement is groter dan alleen de directe economische effecten. Andere effecten die op korte of langere termijn als economisch zijn te bestempelen (zoals werkgelegenheid, promotie en het aantrekken van nieuwe bedrijfsvestigingen), laten zich na een eerste editie nog niet meten. Wel te meten is het aantal ondernemers waarmee, vooral door de gemeente Lelystad, contacten zijn gelegd tijdens dit evenement. Circa 400 ondernemers bezochten een of meer bijeenkomsten tijdens de Dutch Match Cup. Voor Lelystad betekende dit een flink aantal nieuwe contacten met potentiele zakelijke belangstelling voor Lelystad.

Belangstelling sponsors

Voor de Dutch Match Cup zelf is de eerste editie bijzonder goed geweest. Sponsors als Red Bull en Helly Hansen hebben al snel na het evenement laten weten hun merk voor meerdere jaren aan het evenement te willen verbinden. Met twee potentiële hoofdsponsors voert het Batavia Sailing Center op dit moment intensieve gesprekken. Ook diverse Lelystadse en Flevolandse ondernemers hebben na afloop laten weten graag actief te participeren in de eerstvolgende editie. Een aantal daarvan heeft daarvoor al concrete toezeggingen gedaan.

Tweede editie in september 2015

De tweede editie van de Dutch Match Cup staat dit jaar op de agenda voor 23 tot en met 27 september. Op basis van de ervaringen van vorig jaar wordt het programma op een aantal punten aangepast en uitgebreid.

De samenwerking tussen de Dutch Match Cup, het Sportbedrijf Lelystad, City Marketing Lelystad en de gemeente Lelystad heeft getoond tot bijzonder goede resultaten te leiden. Deze succesvolle samenwerking wordt ook in 2015 gecontinueerd.

Lees meer in het dossier Dutch Match Cup 2014