Dutch Match Cup wint Flevius Award 2014

Lelystad - De Dutch Match Cup in Lelystad heeft de Flevius Award 2014 gewonnen. De jaarlijkse prijs voor het belangrijkste toeristisch-recreatieve initiatief in Flevoland werd donderdag in het Aviodrome in Lelystad uitgereikt.

Na een congresmiddag over de toekomst van de vrijetijdssector van Flevoland was de spanning te voelen tijdens stemming voor de winnaar van de Flevius Award 2014. De drie genomineerden - Dutch Match Cup, Flevonice en AutoWeek Live - presenteerden zich in een pitch om het publiek en de jury te overtuigen dat zij deze belangrijke prijs voor de toeristisch recreatieve sector verdienen. De Dutch Match Cup, georganiseerd door Batavia Sailing Center uit Lelystad, kwam als sterkste uit de strijd en won daarmee de Flevius Award 2014. Dit bleek uit het tellen van de stemmen van het publiek en de jury, waarbij de stem van het publiek de doorslag gaf.

Groots internationaal zeilevenement

Batavia Sailing Center heeft met de Dutch Match Cup gezorgd voor een groots internationaal zeilevent in de Bataviahaven van Lelystad, waar de wereldtop van de matchraces het tegen elkaar opnemen. Dutch Match Cup is dit jaar voor het eerst als wedstrijdpodium toegevoegd aan de Alpari World Match Racing Tour, die door het jaar steden als Chicago, Stockholm en Kuala Lumpur aandoet. Het evenement kende een hoge kwaliteit qua uitstraling, inrichting van de haven en voorzieningen voor de zeilers. Het evenement heeft veel persaandacht uit de zeilwereld gekregen.

Waardering voor evenement

De jury waardeert met name de side-events en de aandacht die uitgegaan is naar de jeugd. Tijdens de zeilwedstrijden waren er op en rond het water veel activiteiten waar de jeugd kennis kon maken met de zeilsport. Het evenement heeft behalve de internationale uitstraling in de zeilwereld, ook aandacht gegeven aan ‘watersport voor iedereen’ voor nu en in de toekomst.

Joop van Diest, promotor van de Dutch Match Cup: 'We zijn blij verrast met het winnen van de Flevius Award en waarderen het dat het publiek achter ons initiatief staat. We zijn alweer bezig met de volgende editie en deze erkenning geeft ons daarvoor extra energie'.

De twee andere genomineerden, AutoWeek Live en Flevonice, maakten eveneens kans op de prijs vanwege de opvallende wijze van promotie voor het auto-evenement en het gedurfde ondernemerschap van Flevonice met de investering in een jaarrond concept.

Pitch en kritische vragen

Na de pitch van de drie genomineerden stelde de jury een aantal kritische vragen. De jury - bestaande uit Jan-Nico Appelman, gedeputeerde provincie Flevoland, Peter Hoorneman, voormalig general manager van Center Parcs en Margreet Toonen, coördinator afstudeerrichting  NHTV Leisure Design Lab - ging vervolgens in beraad en het publiek werd gevraagd haar stem uit te brengen via sms-voting. Na een spannende tien minuten werd duidelijk dat de Dutch Match Cup de meeste publieksstemmen kreeg en daarmee de Flevius Award 2014 in de wacht sleepte.

Vernieuwend en innovatief ondernemerschap

De Flevius Award is een prijs die jaarlijks wordt toegekend aan een bedrijf, organisatie of evenement dat in dat jaar van groot belang is geweest voor het toeristisch-recreatieve product van Flevoland. Gedeputeerde Appelman: 'De genomineerden dragen stuk voor stuk bij aan vernieuwend en innovatief ondernemerschap in de vrijetijdssector, een belangrijke economische pijler van Flevoland. De provincie zet zich, in samenwerking met organisaties en bedrijfsleven, in op de ontwikkeling en groei van de sector. Met de Flevius Award laten we zien dat vernieuwend ondernemerschap gewaardeerd wordt'.

De Flevius Award is dit jaar uitgereikt tijdens het congres Vrijetijdssector Flevoland ‘Are you ready for take off’. De middag met de toekomst van de sector op het programma heeft veel ondernemers en organisaties inspiratie en concrete kennis meegegeven om samen aan de kansen te werken die de toekomst brengt.

Lees meer in het dossier Dutch Match Cup.