Wellington in Ketelmeer 'is afgeschoten onderweg naar zijn doel'

Dronten - De kans is nihil dat de Wellington bommenwerper in het Ketelmeer als één geheel naar boven wordt gehaald. Het vliegtuigwrak zal waarschijnlijk in vele stukken boven water komt.

Dit zei majoor Arie Kappert donderdag tijdens een informatieavond in het gemeentehuis van Dronten op de berging van de bommenwerper, waar dinsdag mee is begonnen.

De constructie van een Wellington bestond uit een aluminium frame, waar overheen speciaal bewerkt linnen werd gespannen. Dat maakte dat het vliegtuig ook heel veel kogels kon verdragen, zonder dat het neerstortte.

Een zaak van de luchtmacht van het land van herkomst

Een ander misverstand dat Kappert uit de weg kon ruimen: de Koninklijke Luchtmacht, verantwoordelijk voor de berging, zal niet zelf naar buiten komen met informatie over welk vliegtuig het is of de identiteit van eventueel aangetroffen stoffelijke overschotten. Ten eerste zou identificatie van de laatste lange tijd kunnen duren, maar dan nog is het verder een zaak de luchtmacht van het land van herkomst. Die benaderen dan de nabestaanden.

Dat neemt niet weg dat Kappert al een heel goed idee heeft om welk vliegtuig het gaat. ‘We zullen zien of dat klopt als we gaan bergen. Een aantal onderdelen van het vliegtuig geeft de identiteit weg, zoals de motoren bijvoorbeeld.’

Er is al veel onderzoek verricht

Om tot dat idee te komen, is er al veel onderzoek verricht. De onderdelen die tijdens baggerwerkzaamheden in 2011 naar boven werden gehaald (een parachutekoord, munitie en een gedeelte van een brandbom), maken dat de identificatie ‘Vickers Wellinton bommenwerper’ al wel vaststaat.

Archiefonderzoek heeft verder een idee gegeven over welk vliegtuig het specifiek is. Daarbij kan worden gedacht aan archieven van de Royal Air Force - het vliegtuig kwam uit Engeland - maar ook uit de archieven van Duitse jagers, die goed bijhielden wanneer ze waar wat voor vliegtuig hadden neergeschoten.

'Neergeschoten op weg naar zijn doel'

‘Als dit het vliegtuig is wat wij denken, is het neergeschoten op weg naar zijn doel.’ Dat betekent dat er ook een lading inzit: vijftig containers met negentig kleine brandbommen (vierponders) en vier containers met acht grote brandbommen (dertigponders).

Als het dat vliegtuig is, gaat het om een vlucht waarvan vier van de vijf bemanningsleden als vermist te boek staan. ‘Voor hun nabestaanden is het nog altijd belangrijk uitsluitsel te krijgen.’ Dat is dan ook één van de redenen waarom het vliegtuig geborgen wordt. De potentieel gevaarlijke lading is een andere.

De grond wordt gezeefd

Om het wrak te bergen wordt een stuk van vijftig bij vijftig meter tot vier meter diep afgegraven. De grond wordt gezeefd, waarna onderdelen, eventuele botten en gevaarlijke stoffen worden veiliggesteld in een mobiele bunker ter plaatse. Of er dan ook nog onderdelen voor Dronten achterblijven, zoals bijvoorbeeld een propeller, is maar zeer de vraag. Die blijven eigendom van het land van herkomst. Eventuele lichamelijke resten krijgen een herbegrafenis, maar ook dat zal niet in Dronten zijn.

Onrechtvaardig

‘In de Eerste Wereldoorlog werden alleen gesneuvelde officieren in hun eigen land begraven, andere militairen werden in begraven in het land waar men was omgekomen. Dat vond met later toch een beetje onrechtvaardig. Daarom is het voor alle militairen de tweede optie geworden. Maar dat gebeurt dan op een oorlogsbegraafplaats, en die heeft Dronten niet. Dronten bestond ten slotte nog niet in de Tweede Wereldoorlog. Eventuele stoffelijke overschoten zullen daarom waarschijnlijk worden begraven in Bergen op Zoom.’

Open dag bij bergingslocatie

Op maandag 12 mei is er, op het land bij de bergingslocatie, een open dag voor belangstellenden. Daarbij zullen de vondsten te zien zijn en zal er uitleg worden gegeven over hoe men te werk gaat en wat er gevonden is.

Lees ook: Start berging bommenwerper in Ketelmeer en Levende geschiedenis