Stationsplein
Door Kees Bakker

Het beste van het slechtste?

Arme wethouder Paul Gach. Elke keer als Hans Alders in Flevoland is, krijgt hij er weer van langs. Elke keer benadrukt Alders dat de plannen voor de groei van Lelystad Airport met steun van de diverse gemeentes en de provincie tot stand zijn gekomen.

Arme wethouder Paul Gach. Elke keer als Hans Alders in Flevoland is, krijgt hij er weer van langs. Elke keer benadrukt Alders dat de plannen voor de groei van Lelystad Airport met steun van de diverse gemeenteraden van Flevoland en de provincie tot stand zijn gekomen. Elke keer weer wijst Alders boze mensen daarop, met de boodschap ‘Ga daar (ook) maar klagen,’ en elke keer krijgt Gach dan weer vragen voor de kiezen in de gemeenteraad, meestal van GroenLinks. Die partij is tegen de groei van luchtvaart in zijn algemeen, dus het is weinig verrassend dat die zijn kans steeds schoon ziet.

Aan tafel

De vraag is natuurlijk of dat terecht is. Natuurlijk, (ook) Dronten gaat last krijgen van het luchtverkeer dat straks in Lelystad gaat landen en opstijgt. De vraag is dan: wat kun je daar als gemeente aan doen? Je kunt proberen de plannen te frustreren, je kunt je er helemaal van afkeren of je kunt proberen ze te beïnvloeden. De eerste twee zijn geen optie voor Dronten. Daarmee zet je jezelf in de discussie buitenspel. Je moet dus zorgen dat je blijft meepraten, dat je aan (de Alders)tafel blijft.

Welwillend

Dat moet temeer omdat je als lokale overheid echt helemaal niets te zeggen hebt over het doorgaan van de plannen van de groei van het vliegveld. Je kunt welwillend worden aangehoord, maar dat is het zo’n beetje. De beslissing wordt elders, in Den Haag, genomen.

Je kunt wel proberen om in de slechtste situatie het beste eruit te halen. Mijn indruk is dat Dronten, lees de wethouder, daar hard zijn best voor doet. Dat betekent dat hij zich inspant om de routes zoveel mogelijk zo te laten zijn, dat inwoners van de gemeente Dronten geen of weinig geluidsoverlast hebben.

Spookdorp

De woede in Biddinghuizen is begrijpelijk. Tegelijkertijd is de voorstelling van zaken dat er straks, door de groei van het vliegveld, een spookdorp ontstaat, volstrekt ridicuul. Ten eerste weet je dat de route waarbij er dwars over het dorp wordt gevlogen niet de voorkeur zal krijgen. Er zijn betere alternatieven. Dat er dan langs het dorp wordt gevlogen en dat men dan vliegtuiglawaai voor de kiezen krijgt, is duidelijk. Maar hoeveel dat is en hoe dat ervaren wordt, is een tweede. Het is anders dan nu, en dus een verandering, en dat valt nooit goed bij bewoners. En natuurlijk wil Biddinghuizen het beste in een slechte situatie.

Meeprofiteren

Maar ik gok dat veel van de woedende bewoners die woensdag het woord voerden, wel ‘gewoon’ met het vliegtuig op vakantie gaan. Daarmee wordt ook over de hoofden van andere inwoners van dit land gevlogen. Daarbij komt dat een luchthaven ook economische vooruitgang brengt: banen, mobiliteit, kansen. Daar zal Biddinghuizen ook van meeprofiteren.

Galliërs

De gedachte dat één dorp de groei van het vliegveld kan tegenhouden, is naïef. Net als de gedachte dat het belang van dat ene dorp belangrijker is dan het grotere (lands)belang van de groei van de economie.

Lees meer in ons dossier over Vliegveld Lelystad.