Hoekman Shipbuilding trotse huurder historische werf

Urk - Scheepswerf Hoekman laat er geen gras over groeien: de dag na de officiële ondertekening van de huurovereenkomst met de gemeente Urk, ligt het eerste schip al klaar om te worden droog gezet.

Aan de muur prijkt trots het logo van de nieuwe huurder. Werf Metz is niet meer. ‘We gaan meteen aan de slag’, vertelt mede-directeur Klaas Albert Hoekman enthousiast.

De havenmeester van Urk twittert donderdag: ‘Het eerste schip ligt klaar om op de werf te worden gezet. Scheepswerf Hoekman zin in eerste klus.’ De havenmeester slaat de spijker op z’n kop, Hoekman staat te popelen. ‘We gaan gewoon beginnen’, vertelt de directeur.

Dat betekent dat deze week de eerste schepen worden droog gezet en de eerste werkzaamheden aanvangen. Maar er moet nog veel gebeuren. Hoekman: ‘Er is niet veel. We moeten het een en ander aanschaffen. En de kraan die er zit moet worden geüpdate, die voldoet niet meer.’

‘Nostalgisch’

Het scheepsbouwbedrijf ziet het wel zitten om de ‘nostalgische’ werkzaamheden op te pakken, zoals de gemeente Urk dat voor ogen had. De werf dient als werf te worden gebruikt, is het idee van de gemeenteraad en het college.

Nadat scheepsbouwer Metz met de werf stopte, zeven jaar geleden, werd het eigendom van projectontwikkelaar Platina Vastgoed. Die wilde er appartementen neerzetten. De gemeente wilde echter dat het cultuurhistorische erfgoed behouden bleef en nam de werf vervolgens in januari over.

Wethouder Ben Visser is blij met Hoekman als huurder. ‘We behouden hiermee het voor Urk zo karakteristieke cultuurhistorische beeld in de haven en geven de maritieme werkgelegenheid tegelijk een impuls.’

Vijf jaar

Hoekman Shipbuilding bv heeft een huurovereenkomst voor vijf jaar getekend. ‘Als blijkt dat het rendabel is, gaan we ermee verder.’

Vooralsnog lijken de klanten warm te lopen voor de nieuwe werf, zegt Hoekman. De hele zomer druppelden de aanvragen binnen. ‘We kunnen de schepen nu, naast de mechanische werkzaamheden boven de waterlijn, ook ‘onder water’ schoonmaken, verven en reparaties uitvoeren.’

Op die manier hoeft het bedrijf niet meer aan te kloppen bij de buren aan de Klifkade. ‘Het is een stukje aanvulling op onze activiteiten. Voorheen bestelden we casco’s bij Metz, nu kunnen we het zelf gaan doen’, lacht Hoekman.