Zon en blote voeten op negende Oord

Emmeloord - Zon, warmte, blote voeten, muziek, kunst en theater. Een bezoekje aan Oord Cultureel Buitenfestival had alles in zich om de zomervakantie zaterdag in stijl in te luiden. En dat deden veel polderbewoners dan ook.

Het was van middag tot middernacht een drukte van jewelste in het anders zo rustige Park West in Emmeloord.

Thema van deze negende editie was blote voeten. Maar tegen zessen heeft grondlegger en organisator Marijke Demoet haar voeten geschoeid. 'Want ik ben zoveel aan het heen en weer lopen tussen de verschillende podia. Dat konden zelfs mijn voeten niet helemaal aan', vertelt ze met een grijns onder het genot van een sigaretje.
Ja, ze is een paar uur na de opening van het festival gelukkig met het verloop van Oord, dat ze jaren terug in het leven riep met de inmiddels overleden Hans Kalkman. In haar openingswoord haalde ze aan dat de subsidiekraan stevig is dicht gedraaid voor dit jaar: 'Maar het bedrijfsleven in de Noordoostpolder heeft dat heel goed opgeheven. Daar zijn we heel blij mee.'

Teennagels

Toch voelt de organisatie van het gratis buitenfestival wel dat er minder geld te besteden was deze keer. 'Straattheater konden we daardoor niet meer inhuren. Jammer, maar het is niet anders', legt ze uit op een schaduwrijk plekje op het terrein. Gelukkig kan Oord steunen op een trouwe groep vrijwilligers die zich de afgelopen maanden en vandaag een slag in de rondte werkten om het festival weer van de grond te krijgen. Demoet: 'Daar zijn we zo gelukkig mee. Zij maken dit elke keer weer tot een succes.'A

ls bezoeker merk je dan ook helemaal niets van de kleinere begroting. Bij binnenkomst in het zonovergoten park wordt het publiek getrakteerd op dat waar Oord al jaren goed voor is: een laagdrempelig, gezellig, bijna hippie-achtig festival propvol muziek, theater en kunst. En poëzie en vertellingen ook op verscholen plekjes in het park op de Poëzieplek en de Vertelstoel. De klimwand van de Strandhoeve op de Kinderplek was dit jaar ook een mooie afwisseling tussen de kinderdans, een verrassend blote voetenpad en een stand van de Stichting Kinderopvang Flevoland waar de teennagels van de kleintjes konden worden gelakt en waar de voetjes geschminkt werden.
De djembéworkshop van het Muzisch Centrum onder de bomen nodigt deze warme middag uit om even de handen uit de mouwen te steken. Mede door de aanstekelijke docent, die in een kring stapsgewijs een ritme uitlegt aan de deelnemers. Maar als er ook gezongen moet worden, stapt een moeder met baby snel uit de kring. 'Nee, ik ga echt niet zingen hoor', zegt ze voordat ze vertrekt. Haar plek wordt al snel opgevuld door een andere bezoeker.

Cassettebandjes

Kunst is er onder anderen van Jasper Schep. Verspreid over het hele festivalterrein staan zijn werken, die gemaakt zijn van allerlei huishoudelijke apparaten. Een citruspers bijvoorbeeld en een stofzuigerslang. Bewegende, geluidmakende en lichtgevende figuren maakte hij ervan om aan te geven dat de mens door zijn consumptiegedrag 'een te grote voetafdruk' achterlaat op de aarde.

Willem Hoogeveen creëert op een grasveld bij het Klankkunstpodium een kunstwerk met honderden lp's, cd's en cassettebandjes. 'Ik beeld daarmee de evolutie uit. Houten pinnen stellen de aarde voor, met de lp's maak ik een enorme vis. Alsof het cellen zijn die samenkomen en daardoor iets worden. En met de cd's maak ik een mensfiguur die een apenkop vasthoudt.' Aan het einde van de middag is het werk af. 'Ook al dacht ik even dat ik te weinig cd's had', grinnikt Hoogeveen.

En verder was Oord vooral heel veel muziek. Voor ieder wat wils. Van ruige rock tot jazz. Precies zoals de bedenkers van het festival het altijd voor ogen hadden: toegankelijk voor iedere polderbewoner.