'Solarauto Nuna 7 wordt superstrak'

Lelystad - De solarauto Nuna 7, die dit najaar Nederland vertegenwoordigt tijdens de World Solar Challenge in Australië, wordt in Lelystad gemaakt. Het Nuon Solar Team hoopt bij Schaap Composites een winnende auto neer te zetten.

Aan de hand van de zorgvuldig gemaakte tekeningen wordt een veilige, lichte en razendsnelle solarauto gebouwd. 'Het mooist van dit project is dat we als team betrokken zijn bij zowel het ontwerp als het bouwen van Nuna 7. Het is mooi om te zien dat hetgeen dat in je hoofd zat, nu daadwerkelijk wordt gebouwd', zegt Maarten Frijling, lid van het Nuon Solar Team.

Praktische tips

De studenten, die vooral theoretisch goed onderlegd zijn, krijgen daarbij hulp van de praktische bootbouwers van Schaap. Zij weten namelijk precies hoe je een voertuig zo licht mogelijk kunt maken en toch kunt voldoen aan de hoogste kwaliteits- en veiligheidseisen.

'Het materiaal dat we gebruiken is bijna twee keer zo stijf als in Nuna 6. Via DSM hebben we vezels gekregen die ook worden gebruikt bij de productie van de olympische roeiboten. Vorig jaar wilden we het materiaal ook al gebruiken voor de solarauto, maar toen was het niet verkrijgbaar omdat het Amerikaanse ministerie van defensie alles had opgekocht. Dan weet je bijna zeker dat je goed materiaal in handen hebt', vertellen Robin Janssen en Adri Aarnoudse.

Vier wielen

De solarauto ziet er dit jaar anders uit dan voorgaande jaren. ‘We hebben de opdracht gekregen om een auto te maken met vier wielen in plaats van de gebruikelijke drie. Voor ons is het een extra uitdaging om desondanks een sterk, stijf en licht voertuig te maken’, zeggen de studenten. Ze zijn sinds augustus bezig met het maken van het ontwerp. Vanaf half maart is een deel van het Nuon Solar Team bezig met de productie van de buitenkant van de wagen. Tegelijkertijd werken andere studenten in Delft aan onder andere de wielophanging en het zonnepaneel van de solarauto.

Veel over het uiterlijk van het voertuig willen de studenten niet kwijt. Ze willen geen slapende honden wakker maken. ‘Onze concurrenten volgens ons op de voet’, zeggen ze. ‘Hij wordt super strak’, vertelt Robin enthousiast. Adri is vooral trots op het feit dat ze dit jaar nog stijvere en lichtere materialen hebben kunnen gebruiken.

Eerste laagje koolstof

In het afgeschermde gedeelte van de loods wordt gekeken hoe het allereerste laagje koolstof van Nuna 7 eruit ziet. Het is als het ware de allereerste huid van het gevaarte, dat op de mal is bevestigd. Met hun handschoenen voelen ze voorzichtig aan het zwart geblokte en nog ietwat plakkerige materiaal.

Hun brede glimlach verraadt dat het er goed uitziet. ‘Het koolstof met de hars is goed uitgehard’, zeggen ze opgelucht. De volgende stap is het bevestigen van een speciale schuimlaag, dat voor extra versteviging zal zorgen. ‘En daar bovenop komt dan weer koolstof’, leggen ze uit.

Mascotte

Op de klok, die bijhoudt hoelang de studenten bezig zijn met de bouw van Nuna 7, zit een mascotte met een Nuon Solar Team helm op. De knuffel volgt het vijftal op de voet. ‘We hebben hem gekregen van onze teamleden in Delft. Zo zijn ze toch een beetje bij ons’, lachen ze.

Over anderhalve maand zijn de studenten klaar met de ‘buitenkant’. Daarna wordt de solarauto in Delft afgebouwd, gespoten en bestickerd. ‘We hopen een winnende auto neer te zetten.’ De verwachtingen zijn hooggespannen. ‘We hebben de race al vier keer gewonnen en we zijn twee keer tweede geworden, dus we behoren zeker tot de favorieten.’