Solcon zet de schouders eronder met glasvezel

DRONTEN - Krijgt de gemeente Dronten glasvezel? Deze vraag zullen de bewoners van Dronten, Biddinghuizen en Swifterbant zelf binnenkort moeten beantwoorden. Minimaal 40 procent van de huishoudens zal mee moeten doen met dit initiatief voordat daadwerkelijk de schop in de grond gaat. In een serie artikelen aandacht voor de achtergronden van dit unieke initiatief.

Deel 4: Achter de schermen bij Solcon: de afdeling verkoop Internet Service Provider Solcon levert in Dronten de glasvezelabonnementen op het netwerk van Glashart. Solcon is gevestigd op het bedrijventerrein Kwintus Nova in Dronten West en al bijna 12,5 jaar actief in de internetbranche. Danny Dorschman (38) werkt vanaf 2002 op de verkoopafdeling van Solcon, waar op dit moment veel activiteiten in het teken staan van glasvezel. ‘Er is erg veel belangstelling voor de glavezelabonnementen. Onze verkoopafdeling draait op volle toeren. Mensen hebben de nodige vragen over bijvoorbeeld het omzetten van hun huidige abonnement, of hoe de kabels aangesloten gaan worden. In de meeste gevallen hebben de mensen vaak geen flauw benul wat ze nu daadwerkelijk voor internet, telefonie en tv per maand betalen. Zo levert alleen de keuze voor het TV pakket al een besparing op. Maar niet alleen de prijs is interessant, glasvezel is veel minder storingsgevoelig en uiteraard razendsnel, vooral wanneer het gaat om de zogemaande uploadsnelheid. De mensen moeten echt beseffen dat het om een unieke kans gaat die hier voorbijkomt. Aan ons de taak als verkoopafdeling om dit goed uit te leggen.‘ Dorpskernen Danny Dorschman vertelt verder: ‘We leveren niet alleen telefonische informatie maar zoeken de mensen ook op, bijvoorbeeld via aparte informatieavonden. In de gemeente Dronten gaat er straks een speciale promobus rijden, waarmee we de wijken ingaan en ook bijvoorbeeld de kernen Biddinghuizen en Swifterbant aandoen‘, aldus de in Swifterbant woonachtige Solcon-medewerker. ‘Toch fantastisch dat ook de twee kleinere dorpskernen mee kunnen profiteren van dit project‘. Danny handelt zo‘n 100 e-mailverzoeken en 60 telefoongesprekken af op een dag. Bij de start van zijn werkzaamheden zat Solcon middenin de omzetting van de zogenaamde inbelabonnementen naar ADSL. Met de overgang naar glasvezel - en ook mobiel internet en mobiele telefonie - is een volgende ronde aangebroken voor het Drontense internetbedrijf, dat de afgelopen jaren een gestage groei doormaakte. Zo startte Danny als dertigste werknemer bij Solcon, inmiddels zijn er zo‘n 100 mensen bijgekomen, waarvan een aparte dependance in Roemenie. ,,In het begin was er nog veel handwerk, je pakte zelf de modems in. Er is een aparte afdeling logistiek, een aparte binnen- en buitendienst. Je kunt je bijna niet voorstellen hoe er werd gewerkt met 4 verkoopmedewerkers, waar er nu in totaal 30 in het verkoopcluster zitten. Ondanks de groei is de werksfeer in de loop der jaren uitstekend gebleven. Er heerst nog steeds een cultuur van samen de schouders eronder zetten.‘ Tweede datacentrum Onlangs heeft Solcon een tweede datacentrum afgebouwd, een derde locatie heeft men al weer op het oog in Apeldoorn. Het brede productaanbod is volgens Danny een sterk punt van Solcon. ‘Het werk is erg afwisselend, ook omdat Solcon zoveel verschillende diensten en producten verkoopt. Dat kan varieren van online backup, pinnen via internet of zwaardere internetverbindingen voor bedrijven, want we leveren zowel voor de particuliere als zakelijke markt, met grote klanten als Bol.com en Marktplaats.nl Ook bedienen we een apart dealerkanaal, met zo‘n 150 professionele wederverkopers in het hele land.‘ Ervaring Vanaf vorig jaar is Solcon al op diverse plaatsen actief met het aanbieden van glasvezel voor particulieren, waaronder in Enschede en Rijssen. ‘We zijn dus al aardig warmgedraaid. Op dit moment wordt er volop gegraven en aangesloten in Rijssen, waar het glasvezelproject met een deelname van ruim 40 procent een groot succes is geworden. Ook in Zeewolde gaat het erg goed, daar kan elk moment het groene licht voor de definitieve aanleg worden gegeven. We hebben erg veel geleerd uit deze trajecten. Zo leveren we bijvoorbeeld een tijdelijk ADSL abonnement wanneer dat nodig is, zodat mensen op tijd hun oude contract kunnen opzeggen en niet met dubbele kosten komen te zitten. Dat zijn net de extra‘s die de klanten enorm weten te waarderen, we scoren ook altijd heel erg goed moet mond-tot-mond reclame. Laat dus die aanmeldingen maar komen.‘