Bedrijven investeren steeds meer in online marketing

Aangeboden door: vrijdagonline.nl

Digitalisering kent verschillende vormen. Duidelijk is dat vrijwel iedere organisatie hiermee te maken heeft gekregen in de afgelopen twee jaar. We zijn massaal thuis gaan werken, processen worden geautomatiseerd, werken vanuit de cloud is het nieuwe normaal, enzovoorts.

Ook consumenten zijn digitaal vaardiger geworden. Boodschappen worden online besteld, mensen gebruiken het web om producten en aanbieders te vergelijken en het is zelfs mogelijk om je nieuwe auto online aan te kopen en thuis uit te proberen. Deze trends maken dat online marketing belangrijker wordt voor organisaties. Er vindt een zichtbare switch plaats van offline- naar online marketing.

Vraag naar hulp bij verschillende facetten van online marketing

Die switch is ook te zien aan de groeiende vraag naar hulp bij het inzetten op online marketing. Hulp is wenselijk, daar marketing op het web uit diverse componenten bestaat. Een snelle blik op de mogelijkheden laat zien dat je kunt kiezen voor het kopen van advertentieruimte, het uitwerken van een uitgebreid content plan voor de website, het bouwen aan een linkprofiel, het inzetten op het gebruik van sociale kanalen, het versturen van een nieuwsbrief, enzovoorts. Hoe vind je als organisatie de juiste mix tussen deze componenten? Die vraag blijkt voor veel organisaties lastig te beantwoorden zijn zonder hulp van een marketingbureau.

Duurzaam investeren in online marketing

De verschillende vormen van online marketing kunnen worden onderverdeeld in een categorie met succes op korte termijn en een categorie gericht op de langere termijn. Voortdurend investeren in betaalde advertentieruimte is zonde in veel gevallen. Enkel bij trends kan het een slimme keuze zijn. Verstandiger is het om te investeren in duurzame vormen van online marketing. Je wilt niet slechts tijdelijk bovenaan de zoekresultaten staan, maar juist structureel zonder hier honderden euro’s in te moeten stoppen. Daarbij is het zaak om vooraf goed uit te zoeken, wat de doelgroep van een organisatie is. Wordt de website op verkeerde zoektermen gevonden, dan heeft het een averechts effect op de populariteit van je organisatie. Het zorgt voor frustraties bij mensen die de website vinden via de zoekmachine, zonder dat hun vraag beantwoord wordt.

Behoud de band met vaste klanten

Een van de gevolgen van het feit dat mensen hun aankopen vaker digitaal doen, is het feit dat de band tussen de consument en het bedrijf steeds dunner wordt. Niet langer is de manier waarop je de klant in een winkel ontvangt het belangrijkste; de prijs speelt een steeds belangrijkere rol. Wanneer een product elders goedkoper verkregen kan worden, zal de consument van aanbieder wisselen. Het is belangrijk om de band zo goed mogelijk te onderhouden. Dit kan bijvoorbeeld door de interactie met de consument te zoeken via sociale kanalen. Ook het gebruik van een nieuwsbrief kan helpen de band te onderhouden en te versterken.