Steeds minder Nederlanders hebben een vaste telefoon

Aangeboden door: PriceWise

Steeds minder Nederlanders maken gebruik van de vaste telefoon. Iets minder dan de helft (48 procent) van de consumenten ziet vaste telefonie als iets voor 'uitstervend ras'. Dat blijkt uit een onderzoek van een prijsvergelijkingswebsite onder 1.000 respondenten, in samenwerking met onafhankelijk veldwerkbureau Panel Inzicht.

Meer dan een derde vindt vaste telefonie niet belangrijk

Vooral mensen die niet werken beschikken graag over vaste telefonie: 44 procent, tegenover 32 procent van de werknemers. Het aantal aanvragen voor pakketten met alleen internet en tv blijft stijgen, terwijl de pakketten met vaste telefonie erin geleidelijk afnemen. Van de respondenten geeft 38 procent aan een vaste telefoonverbinding niet belangrijk (meer) te vinden, terwijl 37 procent juist wel over vaste telefonie wil blijven beschikken. Vooral 65-plussers blijven de vaste telefoon trouw. Slechts 41 procent van de senioren vindt vaste telefonie niet voor een uitstervende groep. Een groot gedeelte van de 65-plussers heeft daarom nog steeds vaste telefonie in het telecompakket.

Kwart van jongeren wil wél vaste lijn

Een op de acht huishoudens kiest anno 2021 voor een telecompakket met vaste telefonie. Vooral jongeren hebben geen behoefte meer aan een vaste telefoon. Telefonisch contact vindt vooral plaats via hun, het liefst nieuwste, smartphone. Bovendien heeft deze generatie ook nooit een vast telefoonnummer gehad. Tegenwoordig heeft 99 procent van de jongeren tussen de 12 en 25 een smartphone. Wat wel opvallend is, is dat van de 18- tot 34-jarigen een op de vier toch nog graag over een vaste telefoon beschikt.

Welk abonnement kiezen?

Consumenten kunnen verschillende telecompakketten afsluiten. Het afgelopen jaar zijn er minder pakketten met vaste telefonie afgesloten, terwijl die voor pakketten met alleen internet en/of alleen internet en tv juist toenamen. De consument doet er goed aan om te bedenken waarvoor hij of zij de diensten wil gebruiken. Bij het internet moeten mensen zich afvragen hoe, voor wat en met hoeveel mensen/apparaten zij het internet gaan gebruiken. Ook is het raadzaam om te bedenken of de consument vaste telefonie wil en wat voor tv-pakket gewenst is. Is er behoefte aan speciale zenders? Op basis van deze informatie, kan de klant het juiste pakket afsluiten. Afhankelijk van waar de consument woont, kan er een keuze worden gemaakt uit verschillende internet providers.

Besparen op abonnement

Consumenten kunnen door een abonnement te kiezen wat bij hun behoeften past flink veel geld besparen. Tot wel € 200 per jaar. Allereerst is het verstandig om internet, televisie en (eventueel) telefonie in één pakket af te sluiten, bij dezelfde provider. Op deze manier hoeft de klant maar één keer verzend-, administratie- en/of aansluitkosten te betalen. Daarnaast is het handig om de Mb/s te kiezen naar de nodige internetsnelheid. Huishoudens die de vaste telefoon maar heel soms gebruiken, kunnen er ook voor kiezen om per minuut te betalen. Dit is voordeliger. Zij betalen dan naar verbruik.