‘Dit is een groot compliment voor de organisatie’

Dronten - Met een vijfde plaats is De Meerpaal de afgelopen twee jaar flink gestegen in het Cultuursector Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy.

Verbeterslag

In het onderzoek werd gevraagd naar bekendheid, waardering en binding van merken in de Flevolandse cultuursector. ‘Als organisatie zijn we continu aan verandering onderhevig en we hebben de afgelopen jaren hard gewerkt om op meerdere fronten een verbeterslag te maken,’ aldus directeur Hans Maris van De Meerpaal. ‘Dat we in zo’n korte tijd van plaats 9 naar plaats 5 klommen, vind ik een groot compliment voor de organisatie.’

‘In 2019 en 2020 verrichtten we als team de nodige inspanningen om ons product- en dienstenaanbod te verbeteren. We stemden de theater- en filmprogrammering beter af op de doelgroep, wat resulteerde in dertig procent meer theaterbezoekers en tien procent meer filmbezoekers binnen één jaar. Ook de marketing rondom het kunstencentrum werd onder de loep genomen en kreeg een andere insteek. We draaiden meer online campagnes en hielden vaker kijkdagen. Zo verlaagden we de drempel naar een cursus en nam het cursistenaantal zichtbaar toe.’

Hoofd nooit hangen

In de coronaperiode liet De Meerpaal het hoofd nooit hangen. ‘Ondanks veel annuleringen bekeken we met elkaar vooral naar wat nog wél mogelijk was. Van online programmering en lessen tot social media campagnes en 1,5-meter-voorstellingen; waar we mogelijkheden zagen, hebben we ze benut. Het maakt mij trots dat we ook in deze lastige periode de binding op allerlei creatieve manieren hebben behouden en zelfs wisten te versterken,’ aldus Maris.

Smaakt naar meer

‘De doorgemaakte groei van de afgelopen jaren smaakt naar meer,’ vertelt Maris. ‘We zien nog veel kansen liggen om de betrokkenheid van inwoners te vergroten en mensen en organisaties aan elkaar te verbinden. Want die verbindende rol is wat ons speciaal maakt. Ze zeggen niet voor niets: ‘de mens maakt de organisatie’. Dat is in ons geval ook echt waar. Door de veelzijdigheid aan disciplines en daardoor mensen, creëren we een hoge mate van betrokkenheid en zijn we een plek waar iedereen zich welkom voelt. Dat bouwen we de komende jaren graag verder uit.’

De lijst met ‘cultuurinstellingen met de sterkste reputatie onder Flevolanders in 2021’ wordt aangevoerd door Luchtvaartmuseum Aviodrome, voor Lowlands en Batavialand