Mooie plannen voor het fietsparkeren rond station Lelystad

Lelystad - De gemeenteraad van Lelystad buigt zich over een plan voor de toekomst van het fietsparkeren in en rond het station. De grijze, grauwe en donkere stallingen van nu moeten plaatsmaken voor lichte en bewaakte stallingen. De schetsen zijn gemaakt in opdracht van ProRail, de provincie Flevoland, NS en de gemeente.

Op de toekomst

Het nieuwe fietsparkeren is berekend op de toekomst. In 2030 moeten de stallingen ruimte bieden aan 3.000 fietsen, in 2040 moet dat zelfs 4.000 fietsen zijn. Ter vergelijking: op dit moment is er in de stallingen in en rond het station ruimte voor 2.000 fietsen. Uiteindelijk betekent het dus een verdubbeling van de capaciteit.

De nieuwe stallingen komen aan de rechter- en linkerzijde van het station. Die stallingen worden ruim, licht en zijn bewaakt. Het fietsparkeren wordt in in ieder geval de eerste 24 uur gratis. In die beide stallingen is ruimte voor zo’n 3.400 tot 3.600 fietsen. Daarnaast komt er een nieuwe voorziening aan de Botter, naast het Provinciehuis.

[De tekst gaat verder na de afbeelding]

Onvoldoende

Het is niet alleen de gewenste en noodzakelijke uitbreiding waardoor nieuwe stallingen nodig zijn. ‘De huidige stallingen zijn niet mooi, rommelig en worden als sociaal onveilig ervaren. Misschien scoren ze een magere voldoende, maar meestal zal het een onvoldoende zijn,’ aldus de gemeentelijke projectleider van het geheel tegen de gemeenteraad dinsdag.

Door de nieuwe stallingen bewaakt en lichter te maken en te werken met glazen puien, zodat er altijd zicht op is van binnen en buiten het station, worden die problemen getackeld. Een puzzel is het wel. Doordat er rekening is gehouden met meer ruimte per te parkeren fiets, nodig met de kratjes en kinderzitjes die fietsen tegenwoordig hebben, viel het niet mee het gewenste aantal te realiseren binnen de beschikbare ruimte. Voor de stallingen wordt daarom dieper het station ingetrokken, waarbij de commerciële ruimtes een beetje ruimte moeten opgeven en ‘compacter’ worden. Dat maakt wel weer dat de stallingen ook vanuit de stationshal bereikbaar worden.

[De tekst gaat verder na de afbeelding]

Voorwaarden gemeenteraad

Aan de linkerkant van het station blijft de verbinding tussen de Visarendreef en de Middenweg bereikbaar voor bussen, auto’s, fietsers en voetgangers. Aan de rechterkant wordt de tunnel onder het station door alleen bereikbaar voor fietsers en voetgangers, waardoor deze tunnel ook wat smaller kan worden gemaakt.

Voor de gemeenteraad is het belangrijk dat bij dat laatste de sociale veiligheid niet in het gedrang komt. Daarnaast vraagt de gemeenteraad bij monde van Meral Aktan (JongLelystad) ruimte voor het opladen van elektrische fietsen. Volgens ProRail wordt daar in andere stallingen nauwelijks gebruik van gemaakt, omdat mensen meestal met een volledig opgeladen fiets naar en van het station gaan, maar in de toekomst bestaat er wellicht wel behoefte aan. De ChristenUnie had graag gezien dat de rekken allemaal gelijkvloers zijn en dat er geen ‘tweede verdieping’ in zit, maar dan valt het nodige aantal van 4.000 fietsen niet te realiseren binnen deze ruimte.

[De tekst gaat verder na de afbeelding]

Scooters

Alleen voor de 300 en 400 scooters en brommers die in de toekomst dagelijks worden voorzien rond het station moet nog een oplossing worden gezocht. Die mogen vanwege veiligheidsvoorschriften niet in de overdekte stallingen staan. Daarvoor wordt een oplossing gezocht in het gebied tussen het station en de rechtbank.

Geld van het rijk

Voor dit project hoopt de gemeente op een flinke rijkssubsidie. Daarom zit er wat haast op, want die is alleen bereikbaar als de gemeenteraad instemt met een cofinanciering. En dan nog is er geen garantie op succes, want er zijn kapers op de kust: meer gemeenten hebben plannen ingediend voor hun stationsgebied en het beschikbare geld is beperkt. Lelystad hoort voor het einde van het jaar of dit project gehonoreerd wordt.