'Click & Collect' biedt ondernemers in winkelcentrum SuyderSee in Dronten enige lucht

Dronten - Sinds een paar weken mogen in heel Nederland winkels weer - beperkt - open. Via het zogeheten 'Click & Collect' kunnen klanten online een bestelling plaatsen en deze na minimaal vier uur afhalen bij de winkel.

Voor de ondernemers van winkelcentrum SuyderSee in Dronten duurde het door de winterse week die vooraf ging ietsje langer voor het ‘Click & Collect’ echt op gang kwam, maar sinds vorige week maken ze dankbaar gebruik van de ruimte die ze nu hebben om hun waar aan de man te brengen. Uiteraard zouden ze het liefst zonder enige restrictie open gaan, maar deze wijze van verkoop geeft ze enige lucht ten opzichte van de periode van complete lockdown.

Koop Lokaal Dronten

Overigens zijn er ook winkels ‘gewoon’ open, maar is dat bij niet iedereen bekend.  Dan is er een enkeling waar bestellingen kunnen worden afgehaald, maar waar ze ook worden bezorgd. Op de website van Koop Lokaal Dronten is een overzicht te vinden van alle ondernemers waar mensen bestellingen kunnen plaatsen en afhalen dan wel laten bezorgen.

[De tekst gaat verder na de foto]

Scapino

Scapino doet er ondanks de winkelsluiting alles aan om de klant toch zo goed mogelijk te kunnen blijven helpen. Er kan op veel verschillende manieren besteld worden; telefonisch, via Whatsapp en via Facebook. ‘Tijdens de winterse week van laatst was er een run op skikleding, snowboots en schaatsen. Toen hadden we de handen vol,’ zegt filiaalmanager Natasja Jansen-Weerheijm. ‘Toch konden klanten de bestelde artikelen vier uur na de bestelling ophalen, op de afgesproken tijd, vaak al op dezelfde dag. Het ‘‘Click & Collect’’-systeem vinden wij wel een uitvinding, maar we kijken er naar uit dat de winkel weer gewoon open kan, zodat iedereen weer gezellig kan komen winkelen.’

[De tekst gaat verder na de foto]

Van der Zaan Onderdelen en Accessoires

De ervaring van Jeroen van der Zaan van Van der Zaan Onderdelen en Accessoires met Click & Collect is dat klanten de digitale wegen naar lokale ondernemers slecht weten te vinden. ‘Met Bol.com, Wehkamp, CoolBlue en zo zijn mensen meer vertrouwd. Dit zien we ook aan de hoeveelheid pakketten die we voor DHL verwerken. We moeten onze klanten eigenlijk zelf aanzetten om gebruik te maken van onze webshop.’

[De tekst gaat verder na de foto]

GAVI Wijnkopers

GAVI Wijnkopers is iedere week van dinsdag tot en met zaterdag geopend, maar werkt ook met ‘Click & Collect’. Bestellen hiervoor kan via de site van GAVI en via telefoonnummer 0321-336515. Wie online bestelt kan eenvoudig aanvinken dat de bestelling wordt opgehaald. ‘Wij zorgen er dan voor dat het gewenste product klaar staat,’ aldus Marco Schepel.

[De tekst gaat verder na de foto]

Hema Dronten

Van de ‘Click & Collect’ service wordt bij Hema Dronten veelvuldig gebruik gemaakt. Aschwin Koggel: ‘Natuurlijk omdat dit de snelste manier is om artikelen aan te schaffen, maar dat deze service ook al bestond voor Covid-19 en daardoor al bekend was bij de consument, zal hier mede oorzaak van zijn.’ Naast ‘Click & Collect’ kan de klant ook gewoon contact opnemen met het filiaal en de bestelling doorgeven door te bellen, mailen of een Whatsapp-bericht sturen. De medewerkers van Hema Dronten zijn in ieder geval blij dat ze weer klanten kunnen adviseren, helpen en spreken. ‘Maar eigenlijk kijken we allemaal uit naar het einde van de lockdown, zodat de winkel weer gewoon open kan,’ aldus Koggel.

[De tekst gaat verder na de foto]

Open32

Met ‘Click & Collect’ krijgt Open32 één tot vier klanten per dag aan de deur. Anoesjka Jager: ‘Dit kan zijn voor artikelen die per telefoon zijn besteld, maar ook voor webshop-retour. Onze ervaring is dat het prettig is om klanten weer te zien en te spreken maar het is geen ideale situatie. Wat ons betreft moeten de winkels weer open.’

[De tekst gaat verder na de foto]

Blokker Dronten

Volgens Marcel Slot van Blokker is ‘Click & Collect', oftewel ‘Pick from store’ een mooie eerste aanzet voordat de winkels weer helemaal open gaan. 'We hopen dat dit niet lang op zich zal laten wachten, want wij zien er weer naar uit onze klanten in de winkel te mogen adviseren voor het maken van de juiste productkeuze. Tot dan zijn we blij met Click & Collect.’ Klanten kunnen bellen tussen 9.00 en 18.00 uur. Mailen kan ook. Er geldt geen minimum bedrag en het product staat vier uur na bestellen klaar om afgehaald te worden. Betalen kan met pin. Telefoonnummer: 0321-382672, e-mail: 3429@blokker.nl. Zie ook de site van Blokker.

[De tekst gaat verder na de foto]

Wereldwinkel van Nu

Bij de Wereldwinkel van Nu kunnen klanten telefonisch producten bestellen tijdens openingsuren (woensdag tot en met zaterdag van 9.30 tot 12.00 uur en van 15.00 tot 17.00 uur) en per mail (liefst met vermelding van telefoonnummer voor het maken van een afspraak). Er kan alleen per pin worden betaald. Telefoonnummer 0321-380465, e-mail: info@wereldwinkeldronten.nl. Op de Facebook-pagina van de Wereldwinkel van Nu staat meer informatie.

[De tekst gaat verder na de foto]

Elferink Schoenen Dronten

Voor sommige klanten is ‘Click & Collect’ lastig, zegt filiaalmanager Corine Korving van Elferink Schoenen Dronten. ‘Denk hierbij aan klanten die comfortschoenen (steunzolen) willen kopen en aan ouderen. Vaak is hier advies bij nodig.’ Telefonisch is Elferink op werkdagen en op zaterdag altijd te bereiken, zodat kan worden overlegd. Corine Korving: ‘Als de klant aangeeft dat ze ons advies nodig hebben, bezorgen we net zo lief aan huis. We merken dat onze klanten dit erg waarderen. Voor de klanten die wel gebruik maken van ‘Click & Collect’ zijn we dagelijks aanwezig in onze winkel.’

Thuis Eten en Wonen

‘Click & Collect’ is voor Thuis Eten en Wonen niet iets nieuws. Al vanaf de eerste lockdown kunnen klanten via de site, Instagram en Whatsapp een bestelling plaatsen. Dat loopt best goed, maar Eva Vanbijlevelt en haar collega’s kijken er naar uit weer gewoon open te kunnen. ‘We missen het geroezemoes en de gezelligheid. Nu met dit zonnige weer had ons terras gegarandeerd vol gezeten. Dat missen we nu allemaal.’ 

[De tekst gaat verder na de foto]

Bigfeet Hamburgerhouse

Alke Beier van Bigfeet Hamburgerhouse staat elke dag van 16.00 tot 19.30 uur voor haar klanten klaar. Op woensdag, vrijdag en zaterdag zelfs al vanaf 12.00 uur. ‘Iedereen mag kiezen of hij via de website, vanaf het terras met de QR-code of met een mondkapje binnen aan de balie bestelt,’ aldus Alke. ‘De eerste twee opties zijn nu vooral handig, als je wilt plannen, maar we hebben de bestelling binnen tien minuten klaar als je ter plekke bestelt.’ Een overzicht van de coronamaatregelen die Alke heeft genomen staat op de site van Bigfeet.

[De tekst gaat verder na de foto]

Jamin/Multivlaai

Dat supermarkten, bakkers, slagers en slijterijen momenteel gewoon open zijn is bekend, maar er zijn ook winkels waarbij dat niet bij iedereen bekend is. Jamin/Multivlaai bijvoorbeeld mag gewoon klanten ontvangen - met mondkapje, dat spreekt uiteraard voor zich. ‘Ik vind het belangrijk dat te melden. Veel mensen weten dat niet,’ aldus Eric Coppenhagen van Jamin/Multivlaai.

[De tekst gaat verder na de foto]

Drogisterij Van Wonderen

Drogisterij Van Wonderen is gewoon open, maar biedt ook de mogelijkheid voor ‘Click & Collect’. Tevens kunnen klanten producten bestellen via de website Bewust Winkelen. 'Als voor 21.00 uur wordt besteld kan de bestelling de volgende dag worden afgehaald of, desgewenst, thuis bezorgd,' aldus Alexandra Smit.