Starters proberen positief te blijven in coronatijd

Lelystad/Dronten - ‘Van nature zijn wij positieve mensen’, verklaart Patrick Kok van B&B en horecagelegenheid Onze Kas in Lelystad. ‘En als startend ondernemer weet je, dat je een bepaald risico aangaat. Maar de huidige situatie gaat zoveel verder dan dat ingecalculeerde risico.’ 

MKB-bedrijven en ZZP’ers, die vanwege de coronacrisis meer dan 30% omzet missen, kunnen bij de overheid financiële hulp aanvragen als ze voor 15 maart 2020 staan ingeschreven. Maar er is nog een andere belangrijke voorwaarde: omzet 2019. Heb je die niet, dan krijg je ook geen steun.

Onze Kas in Lelystad zou eigenlijk begin april de deuren openen. Met overnachtingsmogelijkheden, een vergaderruimte en horeca van ontbijt tot borrel. Allemaal in de landelijke omgeving aan de Groene Velden 110. Het werd al snel duidelijk, dat begin april niet ging lukken. Patrick: ‘De verlichting uit China, de bedden uit Engeland; het leveren van allerlei bestelde goederen liep vanwege corona vertraging op’.

Vertrouwen

Maar in juni opende Onze Kas alsnog. Het ergste hebben we achter de rug, dachten Patrick en zijn partner Della Chow. ‘We hebben ruimte genoeg om de maatregelen in acht te nemen, dachten we, en gingen in vol vertrouwen vooruit.’ Het liep erg goed. Gasten waren enthousiast en zagen het als een aanwinst voor Lelystad. Maar al snel volgden de verscherpingen van de maatregelen, en uiteindelijk zelfs de volledige sluiting van de horeca in oktober. ‘Dit betekende ook een bijna lege B&B, waar je geen gebruik kunt maken van de diensten van de keuken.’

Volgens Koninklijke Horeca Nederland zijn er in totaal 4.700 startende horecaondernemers die qua financiële steun achter het net vissen. Zij kunnen geen omzetcijfers van vorig jaar tonen. Volgens het kabinet is maatwerk niet mogelijk, en is steun bieden aan starters te fraudegevoelig. ‘Daardoor hebben wij moeten besluiten om dicht te gaan’, vertelt Patrick. ‘De tien mensen die we in dienst hadden, hebben we moeten laten gaan. Gelukkig willen ze graag terugkeren en kunnen we straks weer goed van start.’ We zijn ook bezig met mooie plannen om dat een vliegende start te laten zijn. Want open gaan we zeker.

Wrang

Patrick wil niet ‘zuur’ zijn. Dat zit niet in zijn aard. Tegelijkertijd schuurt het. Hij schreef zijn onderneming al in 2018 in, en deed in 2019 en 2020 allerlei investeringen in Onze Kas. ‘We zijn bovendien allerlei financiële verplichtingen aangegaan, bijvoorbeeld de bouw, aanleg tuin, huur van de keukenapparatuur en aflossingsverplichtingen. Het voelt wrang dat je dan wordt behandeld alsof je in 2018 dacht "laat ik een onderneming starten, om eens lekker misbruik van de subsidies te maken als Corona in 2020 uitbreekt" Dat besef kost veel energie.’

[De tekst gaat verder na de foto]

Voor Rebecca Dikkeschei geldt juist, dat ze energie over heeft. Zij is een van de twee shopmanagers van kledingzaak Shoeby in Dronten. De winkel opende in september. Net als Onze Kas, zou Shoeby in april al open gaan. ‘Maar het hoofdkantoor besloot toen om even af te wachten. We zaten destijds ook nog middenin de eerste golf.’

De opening verliep enorm succesvol. ‘We hadden een mooie openingsomzet, en de klanten vertelden ons dat ze het een mooie winkel vinden’, zegt Rebecca. In weken na de opening wisten mensen de nieuwe Shoeby-vestiging goed te vinden. ‘Wel merkten we, dat het rustiger werd, na elke persconferentie en na de invoering van de mondkapjesplicht.’

Pakketjes

Inmiddels is de winkel alleen open voor het afhalen van pakjes van DHL. De zes medewerkers draaien hun normale diensten. ‘Mensen in Dronten kunnen daarnaast bij ons kleding bestellen via een berichtje. We komen de bestelling dan brengen. Betalen gaat via Tikkie.’ Maar het loopt nog niet storm, met de bestellingen. ‘Dat heeft er toch mee te maken, dat we nog niet zo lang in Dronten zijn. Nog niet iedereen weet ons te vinden.’ Met leuke filmpjes en foto’s op hun Instagram, laat Shoeby Dronten de klanten zien wat ze kunnen bestellen.

Rebecca kijkt optimistisch naar de toekomst. ‘Omdat wij onderdeel zijn van een keten, is er een vangnet waar we op kunnen terugvallen.’ Vanwege corona, kon zij als kersverse shopmanager op een rustige manier kennismaken met de werkwijze bij Shoeby. ‘Dat is voor mij een voordeel geweest. Maar de lege winkel hebben we nu wel gezien. We kijken er naar uit om straks gewoon weer open te kunnen gaan.’ Ondanks haar redelijke positieve stemming, weet ook Rebecca dat er een einde zit aan de lange adem. ‘Hoe langer de coronacrisis duurt, hoe meer bedrijven er in de problemen zullen komen. Dat spreekt voor zich.’