Eigenaren webshops ervaren snelle groei door coronacrisis

Aangeboden door: haardencentrumnederland.nl

Ging je in maart de coronacrisis in als eigenaar van webshop, dan heb je in tegenstelling tot veel andere ondernemers handenwrijvend het jaar kunnen ondergaan. Waar mensen begin dit jaar al steeds meer online kochten, is dat proces nog eens in een stroomversnelling geraakt door de coronacrisis. Ook nieuwe bedrijven pikken hier een graantje van mee.

55 procent meer omzet voor webshops

De omzet van webwinkels steeg in 2020 gemiddeld met 55 procent ten opzichte van 2019. Voor een deel betreft dat bestaande webwinkels die hun omzet alleen maar zagen stijgen, want in de week van Pasen was er voor non-food webshops een gemiddelde omzetstijging van 74 procent waar te nemen. Maar ondernemers die de omzet van hun fysieke winkel zagen dalen, moesten hier natuurlijk ook wat mee. Omdat je moet zijn waar de klant is, hebben velen van hen zo snel mogelijk geprobeerd in te spelen op het feit dat de consument zijn koopdrang naar online winkels verplaatste. Wie hier niet aan meedeed, had en heeft het zwaar en kan het onderspit delven. In die zin is het ook goed mogelijk dat we uit de coronacrisis met veel meer online winkels en veel minder fysieke winkels. De trend van online winkelen was immers al gaande en is simpelweg in een forse stroomversnelling terechtgekomen.

Ook nieuwe bedrijven kunnen online succes hebben

Ook nieuwe bedrijven konden en kunnen online hun slag slaan. Een goed voorbeeld hiervan niet ver van Flevoland vandaan zijn de jonge ondernemers Joost Heijkamp en Martien van der Spek uit Elspeet. Zij startten midden in de coronacrisis hun bedrijf Haardencentrum Nederland. Die bestaat uit twee showrooms, één in Elspeet en één in Lunteren, maar vooral ook uit een webshop. Ondanks de coronacrisis en alle coronamaatregelen vanuit de overheid hebben zij hun online aanwezigheid weten te vertalen in forse groei. Daar ligt natuurlijk een goede strategie aan ten grondslag, maar ook het simpele feit dat de economie zich simpelweg heeft verplaatst naar een online economie. De vraag van consumenten blijft bestaan, en ook een nieuw bedrijf kan daar online op inspelen. Leuk aan Haardencentrum Nederland is ook dat je op de website waar de webshop te vinden is ook een virtuele rondleiding door de showroom kunt maken. Dat is een van de slimme foefjes die winkels het afgelopen jaar toegepast hebben om het beste te maken van de omstandigheden.

Haardencentrum Nederland is natuurlijk zeker niet het enige voorbeeld van een webshop die pas in coronatijd opgericht is. Dit jaar werden er maar liefst 47 procent meer webwinkels opgericht dan in 2019. Ook zij deelden in die 55 procent extra omzet van webshops ten opzichte van 2019, wat maar bewijst waar de kansen liggen momenteel.