Ingezonden brief: 'City Marketing Lelystad is onmisbaar'

Lelystad - 'City Marketing wordt opgedoekt' lees ik in de FlevoPost. 'Alsof je je eigen kind met het badwater weggooid of je lieve oma bij het grofvuil zet', denk ik in een flits. De politiek is niet tevreden. De politiek is niet tevreden? Hoezo?

Booming 'lelijkstad'

De politiek moet zich in zijn handen knijpen. Zij moet een vreugdedans maken rondom de Zuil van Lely voor het Stadhuis. Kijk eens hoe booming onze 'lelijkstad' is geworden. In de laatste twintig jaar getransformeerd van 'muurbloempje' naar een pronte zelfbewuste stad met dorpse allure die door haar eigen glazen plafond is gegaan. En dat vanwege noeste arbeid achter de schermen met een flinke dosis stille diplomatie en doorzettingsvermogen en durfvisie van de gehele ambtelijke, politieke en ondernemende gremia in Lelystad. 

Pokkelen en bikkelen

City Marketing is een gedegen vakgebied en niet alleen 'leuke dingen voor de mensen en sherryparties hier en daar' (!). In mijn werk als Qualified Examiner voor het Nederlands Instituut voor de Marketing, de NIMA, weet ik als geen ander, dat het pokkelen en bikkelen is op de digitale snelweg, het enthousiasmeren van je netwerk, het laveren in de woeste wereld van social media en digital marketing. En vooral zelfbewust uitstralen als citymarketeer dat je voor Lelystad bewust hebt gekozen, komend uit 't Gooi (!) in 2001 om je gezin er te laten wonen en werken. Je kinderen er groot te laten worden, naar school te sturen, mee laten doen aan de hockey en de voetbal. En weet, dat ik deze stad regelmatig heb vervloekt om haar vermeende tokkie-imago, de sociale onderlinge distantie, de afgetrapte krochten en krimpen in de ruwe volkswijken, de grauwheid van het dagelijks bestaan, het ordinaire zomerse bloot in en om de stad, het komen en gaan van goede en minder goede huisartsen en docenten, het gesloten ziekenhuis, het politieke kruideniersgedoe en het gebrek aan mooie romantische historie en weet ik veel wat nog meer.

Licht, Lucht en Ruimte

God, wat ben ik weleens getergd thuis van mijn werk gekomen om Lelystad. En nog is het niet over. Nog steeds niet. Ik twijfel altijd over Lelystad. Blijven we hier, of gaan we weg? Want de wijdsheid is prachtig. Licht, Lucht en Ruimte. Mijn twee bijna jongvolwassen zonen hebben een geweldig hechte vriendenkring van jongs af aan! Wij wonen prettig. Hebben aardige vrienden en kennissen en goede buren naast, voor en achter. En zwaaien onderweg op de fiets naar veel bekenden.

Levenskracht

Lelystad heeft ons levenskracht gebracht. Heeft ons laten zien dat wij het kunnen als gezin, dat we de mouwen hebben opgestroopt en ons niet hebben laten kisten. Dat elke tegenslag weer een nieuwe uitdaging is. Lelystad heeft ook laten zien dat zij levenskracht heeft. Dat is de metafoor die ik bedoel. Kijk om je heen politiek en tel je zegeningen. De heipalen zingen dansend om onze mooie stad heen. Overal klinkt het 'keboem, keboem, keboem' van het nieuwe bouwen.

En dan City Marketing Lelystad opdoeken? En een nieuwe 'bouwmeester' er voor inruilen? Dat is appels met peren vergelijken en opportunisme ten top. Sorry politiek Lelystad, maar inspraak  zonder inzicht, leidt tot uitspraken zonder uitzicht. Zo als ik al zei, citymarketing is een kwestie van lange adem. Kijk even terug in retroperspectief op uw eigen harde schijf. Woonacquisitie & City Marketing moesten van u het Stadhuis uit voor een jaar of tien terug. En nu moet City Marketing Lelystad de stad uit. 

Onmisbaar

Het is politiek  voor de 'bühne' en grote sprongen snel thuis. Ik zeg 'bezint eer ge begint, beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald!'. Je kunt geen appels met peren vergelijken. City Marketing is net als bijvoorbeeld afdeling Burgerzaken, het Bestuurssecretariaat of afdeling Facilitair een onmisbaar, substantieel onderdeel van uw Stad(huis). De Stadhuisbode en de Koffiejuffrouw zijn net zo, zo niet belangrijker, dan de Citymarketeer. En ik kan het weten. Allemaal werken we voor de stad en haar inwoners. Daar doet geen (nieuwe) bouwmeester aan af. 

Henk Sverre Haan, 
Oud-Citymarketeer Lelystad,
Inwoner van Lelystad sinds 2001