Boodschappen bestellen niet meer weg te denken

Aangeboden door: spar.nl

Heb jij de boodschappen voor je huishouden al eens online besteld?

Uit onderzoek van Multiscope, uitgewerkt in de Smart Food Monitor, blijkt dat boodschappen bestellen in een online supermarkt steeds populairder wordt. Niet alleen onder de jongere generaties, maar ook bij vijftigplussers. Wat zijn voor hen de voornaamste redenen om te kiezen voor het bestellen van boodschappen? Is het bezoek aan de lokale SPAR of Coop voortaan verleden tijd? In dit artikel zoomen we in op de groeiende trend van het online bestellen van de weekboodschappen.

Consumenten die online boodschappen doen verdubbeld

Het aantal consumenten dat online boodschappen bestelt, is de afgelopen jaren verdubbeld. Waar in 2016 circa 12% koos voor het bestellen van boodschappen, is dat percentage in 2019 al opgelopen naar zo’n 21%. Het ligt in de lijn der verwachting, dat dit percentage voor dit jaar nog hoger ligt. Mede door de huidige pandemie, is online boodschappen bestellen aantrekkelijker geworden. Mensen hoeven de deur niet meer uit, wat de kans op een besmetting met het virus sterk verkleint.

De groep consumenten die haar boodschappen bestelt doet dit vaak enkele keren per jaar. Het aantal consumenten dat iedere week een bestelling plaatst ligt nog relatief laag. Wel geeft circa 27% van de ondervraagden aan voornemens te zijn om de komende tijd vaker boodschappen te bestellen.

Buurtsuper bij jou aan de deur

Bang dat je de favoriete personeelsleden van je buurtsuper niet meer ziet, hoef je niet te zijn! Een supermarkt als SPAR laat de boodschappen bij je aan huis bezorgen door de kassière of magazijnmedewerker van de vestiging in jouw dorp of stad in Flevoland. Wel zo persoonlijk! Zo behoud je de mogelijkheid om een praatje aan te knopen met de bezorger of bezorgster. Iets wat voor met name veel senioren een reden is om de verse boodschappen nog bij de lokale vestiging van een supermarkt te halen. Overigens is deze service van SPAR uniek. Lang niet iedere online supermarkt biedt die mogelijkheid!

Groeiende groep vijftigplussers bestelt boodschappen

Uit het onderzoek blijkt dat online boodschappen bestellen vooralsnog voornamelijk populair is onder de leeftijdsgroep 18 tot en met 49 jaar. Binnen deze groep bestelt circa 29% van de ondervraagden af en toe online. Toch weet ook de groep met vijftigplussers de weg naar de online supermarkt te vinden. Van deze leeftijdsgroep bestelt zo’n 13% af en toe boodschappen online. Het percentage lijkt de komende jaren te zullen groeien. Mede doordat vijftigplussers digitaal steeds vaardiger worden.