Thuiswerken – Hoe zorg jij voor een goede structuur in jouw werkdag?

Aangeboden door: heteffectievewerken.nl

Na een paar weken thuiswerken in het voorjaar en nu de afgelopen weken worden de grote uitdagingen voor thuiswerkers steeds zichtbaarder. Daar waar de één thuiswerken fantastisch vindt. Wil de ander liefst vandaag nog terug naar kantoor inclusief de dynamiek en het sociaal contact met collega’s.

Feit is dat steeds meer kenniswerkers merken dat het lastig is om gaandeweg de werkdag goede energie te houden. Men heeft moeite met focus en concentratie. Of vindt het lastig om een goede structuur in de werkdag aan te houden. In deze blog helpen we je daarmee op weg.

Welke bouwstenen heb je nodig voor een goede thuiswerkdag?

Een goede structuur in je werkdag zorgt ervoor dat jij gemakkelijker goede energie hebt en houdt om je werk te doen. Hiervoor is het belangrijk dat jouw dag voldoende afwisseling biedt (in intensiteit van de activiteiten) en dat je voldoende geluksmomenten of energiegevers in jouw dag integreert.

De volgende 6 bouwstenen mogen niet ontbreken

Hoe jij je dag ook vormgeeft ….. zorg in ieder geval dat je de volgende bouwstenen opneemt in jouw thuiswerkdag. Ik heb ze voor je onderverdeeld in 3 groepen.

TAAK-BLOKKEN

Bouwsteen 1 | Taakblokken voor het ‘routine-werk’
Blokken waar jij lekker aan het werk gaat met taken die je ‘op routine’ kunt doen. De meeste vergaderingen kun je ook onder dit blok scharen.

Bouwsteen 2 | Focusblokken voor die taken die echte concentratie vragen
Zeker als jij een functie hebt met taken die veel nauwkeurigheid vragen of waar diep denkwerk voor nodig is. Denk aan een blok van 90 minuten. Het idee is dat je alle mogelijke prikkels en afleidingen ‘uit zet’ en volop focust op die ene taak.

ENERGIE-BLOKKEN

Bouwsteen 3 | Oplaadmomenten met activiteiten waar jij energie van krijgt.
Denk aan blokjes van een minuut of 5 tot 10 waar jij iets doet waar jij blij van wordt. De hond aaien, je partner knuffelen, een lekker kopje thee met een chocolaatje, muziek maken, tafelvoetballen, etc. Het maakt niet uit als jij er maar blij van wordt en jouw brein geen nieuwe informatie hoeft op te nemen. Geen scherm-activiteiten dus. Het mooie van dit soort blokken is dat jij er blij van wordt en tegelijkertijd jouw brein er lekker van oplaadt. Goede timing is vlak voor een focusblok.

Bouwsteen 4 | Sociaal contact voor inspiratie en geluksstofjes in je brein
Spreek af met de buurman, jouw collega, kinderen of wie dan ook. Maar let op, kies wel iemand van wie je blij wordt. Mijdt klagers en probleemdenkers. Dat kost alleen maar energie.

ORGANISATIE-BLOKKEN

Bouwsteen 5 | Beslismomenten om nieuwe emails, etc. te beoordelen
Een aantal momenten per dag waarin jij nieuwe emails bekijkt en beslist of je er wel of niet iets mee moet. En zo ja, wanneer.

Bouwsteen 6 | Einde-dags-ritueel om te switchen van je werk naar prive
Tijdens dit moment rond jij jouw werkdag af. Zodat jij jouw werk op je werk kunt laten. En met volle aandacht en positieve energie jouw privéleven in kunt stappen. Wat heb ik afgerond vandaag? Wat schuift door? Hoe ziet mijn agenda er morgen uit? En belangrijk, met welke taken wil ik morgen mijn dag beginnen? Kortom, maak je plan voor morgen. En maak je ritueel compleet met een activiteit die jou helpt om ‘af te schakelen’ van jouw werk. Een wandeling, ander setje kleren aan, 10 minuutjes youtube, gitaar spelen, etc. Maakt niet uit. Als het jou maar helpt om net zo goed af te schakelen als je zou doen tijdens de reis van kantoor naar huis.

Maak nu een dagstructuur van bovenstaande bouwstenen

Pak een vel papier. Teken je werkweek. En maak een dagstructuur waar jij je goed bij voelt. De volgende stappen helpen.

Stap 1 | Teken je lunch in – belangrijk energiemoment.

Stap 2 | Teken alle terugkerende overleggen in jouw week

Stap 3 | Reserveer de laatste 15 minuten van je werkdag voor bouwsteen 6

Stap 4 | Begin iedere dag met een uurtje bouwsteen 1 (routine-taken). Dat geeft direct goede energie.

Stap 5 | Kies 3 momenten voor bouwsteen 5 – beslissen over emails

Zo, nu heb je de basis gelegd. De overige tijd vul je in met focusblokken (1 of 2 per dag). En zeker 2 keer op een ochtend en 2 keer op een middag een blok uit de groep ENERGIE-BLOKKEN.

Moet ik deze blokken op een specifieke tijd plannen?

Nee hoor, dat is niet nodig. Werk is immers niet helemaal voorspelbaar. Kies wel een volgorde als uitgangspunten. En houdt in de gaten dat je goede energie houdt. Daarmee begint immers alles.

Wil je deze periode gebruiken om je time management skills te verbeteren? Overweeg dan eens een cursus time management. Bij Het Effectieve Werken kun je ook terecht voor een training thuiswerken, om deze manier van werken nog beter onder de knie te krijgen.