ROC van Amsterdam - Flevoland ontwikkelt Snapchat Lens om te helpen bij studiekeuze

Lelystad - Het maken van een keuze voor een opleiding is op zichzelf al niet gemakkelijk. Door de komst van corona is dit zelfs nog veel moeilijker geworden. Om aankomend studenten hierbij te helpen, bedacht het ROC van Amsterdam - Flevoland een Virtuele Sectorenmarkt.

Een open dag bezoeken of een dagje meelopen is in deze tijden uitdagender dan normaal. Om studenten te helpen bij het maken van een goede keuze introduceert het ROC van Amsterdam - Flevoland op Snapchat de Virtuele Sectorenmarkt. Zo kunnen studiekiezers door middel van augmented reality, via een medium dat bij hen populair is, kennismaken met alle studierichtingen.

Interactief

Via Snapchat kunnen de studiekiezers zelf klikken door de stands van de sectoren. Sta je bij de stand van Uiterlijke Verzorging? Dan zie je bijvoorbeeld kappersscharen door de lucht vliegen. Wanneer je doorklikt naar de sector Luchthaven, zweven er vliegtuigen door je woonkamer. Wie de sector leuk vindt en meer informatie wil, drukt op de rode/oranje knop waarna er meer informatie over de sector en opleidingsrichtingen verschijnt. Ook zien de studiekiezers terug over welke eigenschappen je moet beschikken voor een baan in die sector.

Voorlichting in je woonkamer

Aankomend studenten krijgen hiermee een privé-voorlichter in hun woonkamer. Virtuele voorlichter Talita neemt de studiekiezers mee langs alle sectoren. Zij kunnen gemakkelijk door de verschillende sectoren swipen. Telkens wisselt de stand als je naar een andere sector klikt. Andere kleuren, andere outfit en andere informatie.

Laagdrempelig

'We hebben de Virtuele Sectorenmarkt ontworpen, zodat jongeren ook in deze tijd op een laagdrempelige manier kennis kunnen maken met de verschillende sectoren die het ROC van Amsterdam - Flevoland te bieden heeft', aldus Wikash Chaitram, hoofd Voorlichtingen bij het ROC van Amsterdam - Flevoland. 'De Virtuele Sectorenmarkt laat leerlingen kennismaken met de sectoren en toont welke eigenschappen daarbij belangrijk zijn. Bijvoorbeeld bij Zorg & Welzijn zijn dit onder andere zorgzaam en verantwoordelijk. Als de leerling zich hierin herkent, dan weet de leerling dat hij of zij op het juiste spoor zit. In de lens staan geen lappen tekst, maar kun je gemakkelijk langs de sectoren swipen zodat je kunt zien of een sector bij je past. Op die manier kan de leerling makkelijker de volgende stap zetten in het studiekeuzeproces. Uiteindelijk gaat het ons erom dat de leerling op de juiste plek terecht komt'.

Plaats- en tijdonafhankelijk

'72 procent van de jongeren tussen 15 en 19 jaar maakt gebruik van Snapchat en 52 procent maakt dagelijks gebruik van de app. Waarom dan niet een studievoorlichting verplaatsen naar een omgeving waar jongeren dagelijks aanwezig zijn?', aldus Chaitram. 'Een omgeving die jongeren kennen en die voor hen bekend is. Het voordeel is ook dat een studiekiezer waar en wanneer hij of zij dat wil de sectorenmarkt kan openen'.

Hoe werkt het?

De Virtuele Sectorenmarkt van het ROC van Amsterdam – Flevoland, ontwikkeld in samenwerking met social media agency GoSpooky, is een lens binnen Snapchat. Om de lens te gebruiken heb je de Snapchat app nodig. In de Snapchat app kun je de Virtuele Sectorenmarkt lens vinden via ontdekken door te zoeken op ROC van Amsterdam - Flevoland. Of je kunt de Snapchatcode scannen. De rest wijst zich vanzelf.