Aviodrome wordt deze zomervakantie bijgestaan door KLM-medewerkers

Lelystad - Bezoekers van Aviodrome kunnen deze zomer al hun vragen kwijt bij stewardessen, piloten en andere vlieg-professionals. Zo'n tien personeelsleden van KLM gaan deze zomer namelijk aan de slag in het luchtvaartmuseum in Lelystad in het kader van 'Blauw Helpt'.

Toen veel KLM-medewerkers in maart thuis kwamen te zitten doordat het luchtverkeer stil kwam te liggen door de corona-maatregelen, wilden ze graag iets nuttigs doen met hun tijd. Zo is ‘Blauw Helpt’ ontstaan. De KLM-vrijwilligers helpen individuen met boodschappen doen of de hond uitlaten, maar ook assisteren ze bij de voedselbank en GGZ-instellingen. Nu musea weer open zijn, springen ze ook daar bij.

Enthousiast

'Musea werken veel met vrijwilligers. Een groot deel van deze mensen is echter 70 jaar of ouder en die kunnen in verband met corona nu niet ingezet worden. Wij hopen dit gemis wat te kunnen opvangen', vertelt Luc Aughuet van 'Blauw Helpt'. Het Aviodrome hebben ze zelf benaderd. 'Die kon gezien het onderwerp natuurlijk niet ontbreken. We merkten ook dat onze medewerkers hier heel enthousiast over waren'.

Stewardess Esther Donkel gaat deze zomer ongeveer twee dagen per week bezoekers rondleiden, toezicht houden en vragen beantwoorden. 'Ik kan minder uren vliegen dan normaal en vind het heel fijn dat ik me nu op een andere manier kan inzetten. Toen ik hoorde dat ze bij het luchtvaartmuseum wat extra hulp zochten heb ik me meteen opgegeven. Het is een mooie kans om met mijn eigen vak bezig te zijn en mensen te helpen. Echt helemaal mijn straatje'.

Onschatbaar

Serena van Kammen, general manager van Aviodrome, is heel blij met de inzet van de KLM-medewerkers. 'We hebben hier een hele trouwe, vaste groep vrijwilligers. Ze zijn van onschatbare waarde voor ons museum. Echter, het overgrote deel van deze mensen is ouder dan zeventig jaar en met de Museumvereniging is afgesproken dat voor hun eigen bescherming we deze groep nog niet kunnen inzetten zolang de corona-maatregelen gelden. Dat missen we uiteraard, dus het is heel fijn dat we nu vlieg-professionals hebben die ons bij kunnen staan en vanuit hun eigen ervaring bezoekers kunnen helpen. Dat is echt een aanwinst'.