Linkbuilding uitbesteden en meer tips om hoger in Google te komen

Aangeboden door: linkbuildingmasters.nl

Google is de zoekmachine die de wereld regeert. Hoewel er nog altijd mensen zijn die andere zoekmachines zoals Bing en Yahoo gebruiken, is Google absoluut marktleider. De zoekmachine werd in 2019 door maar liefst 70,1% van de Nederlanders gebruikt. Nog eens 22,4% maakt gebruik van Google Afbeeldingen om foto’s te zoeken. Het marktaandeel van Google komt daarmee op 92,5%, in ons land alleen al.

Hoe mensen zoeken

Hoe vindbaar je bent op het internet is dus direct verbonden aan je positie in Google zoekresultaten. Je wil niet alleen dat mensen je snel vinden als ze je bedrijfsnaam zoeken. Wanneer ze zoeken op een voor jouw onderneming relevante term dan wil je ook verschijnen in de resultaten. Verkoop jij bijvoorbeeld koffie in Lelystad? Dan wil je dat wanneer iemand zoekt op de woorden ‘’koffie Lelystad’’ jouw bedrijf hoog in de resultaten staat. 

Tip 1: help je website naar de hoogste positie met linkbuilding

Geen enkele website komt meer op nummer één in de zoekresultaten van Google zonder:

  • ervoor te betalen, of…
  • een sterk linkbuilding plan te hebben

Je kunt ook bij Google advertentieruimte inkopen. Daarmee kom je op de eerste positie op een voor jou relevante zoekterm naar keuze. Dat kan absoluut zorgen voor meer bezoekers. Realiseer je wel dat steeds meer mensen het onderscheid tussen een betaald en onbetaald zoekresultaat zien. Dat kan juist afschrikken omdat een zoekresultaat waarvoor is betaald niet per definitie het beste resultaat is voor de gebruiker. Als je dus besluit te betalen voor een advertentieplek, zorg dan dat je het alleen doet op écht relevante zoekwoorden. Een gebruiker die zoekt naar kaas en vervolgens wordt doorgeleid naar jouw website over worst zal snel weer wegklikken en is dus geen potentiële klant. 

Linkbuilding uitbesteden

Linkbuilding is een onbetaalde ofwel organische manier om hoger in Google te komen. Je betaalt geen geld aan het bedrijf maar zorgt voor een betere positie in de resultaten op basis van links. Een goed linkbuilding plan bestaat uit links binnen je eigen website naar andere webpagina’s, links vanaf jouw website naar andere relevante websites en de belangrijkste: backlinks. Backlinks zijn links vanaf externe websites naar jouw website toe. Deze links hebben veel waarde voor het algoritme van Google gezien ze de betrouwbaarheid van jouw website bevestigen. Er zijn immers veel andere mensen die jou noemen op hun website. 

Linkbuilding kun je tot op zekere hoogte zelf toepassen. Het plaatsen van backlinks is echter lastig. Je moet dan andere ondernemers, bloggers of websitebouwers gaan vragen jouw website te vernoemen. Dat moet ook nog gebeuren op websites die soortgelijke informatie bevatten als jouw website en waarop vergelijkbare zoektermen voorkomen. Linkbuilding kun je dus beter uitbesteden. Een gespecialiseerd bedrijf zorgt dan voor de backlinks en eventueel het linken vanaf je eigen website op de meest effectieve en snelle manier. 

Tip 2: zorg voor een degelijke website

Dankzij programma’s zoals Wordpress Bakery en Elementor kun je een website zelf maken. Zeker wanneer het vooral een informatieve website betreft kun je dit met enige technische kennis zelf doen. Het wordt echter al snel een ingewikkelder verhaal als je een webshop of andere ingewikkelde functies op je website wil. In dat geval schakel je een webbouwer in. Hoe gemakkelijk je website te navigeren is en hoe snel deze laadt, heeft invloed op je positie in Google. Zorg dus dat je die factoren op orde hebt. 

Tip 3: bepaal je zoektermen en pas je content aan

Een zoekterm is een woord waarop je gevonden wil worden in zoekmachines. Per website kun je meerdere zoektermen gebruiken. Sterker nog: een website of webpagina volledig gericht op één zoekwoord is niet meer van deze tijd. Verkoop je bijvoorbeeld sportschoenen gemaakt van canvas? Dan wil je dus gevonden worden op termen als ‘’canvas schoenen’’, ‘’sportschoenen’’ en ‘’canvas sneakers’’. Verwerk die zoektermen dan ook in de content op je website. Met content wordt de inhoud bedoeld. Plaats de termen dus niet alleen in de tekst op je website maar ook in de afbeeldingen en andere content. 

Tip 4: Vraag om hulp waar nodig

Als het aankomt op het bouwen en optimaliseren van websites denken mensen nog vaak dat ze dit allemaal zelf kunnen. Toegegeven, als je technische kennis hebt dan kan dit ook. Maar denk niet dat zomaar iedereen een optimaal functionerende website kan bouwen. Alleen omdat jij ook wel eens een taart bakt betekent dat nog niet dat je een patissier bent. Voor een goede website en hoge positie in Google heb je vaak hulp bij nodig van een webmarketing bureau, een websitebouwer en een copywriter. Vraag dus om deskundige hulp. Niets is prettiger dan een goed functionerende website die zorgt voor nieuwe klanten zonder dat je ernaar omkijkt.