Aanleg Lelylijn goedkoper dan versnellen bestaand spoor

Den Haag - De aanleg van de Lelylijn kost tussen de 4,3 en 6,4 miljard blijkt uit het haalbaarheidsonderzoek naar de Lelylijn dan in opdracht van het Rijk en Noordelijke overheden is gehouden.

De conclusies uit het rapport houdt het kabinet echter nog tot aan de herfst onder pet, tot woede van het Noorden. De uitkomsten zijn gunstig voor het Noorden omdat blijkt dat de aanleg van de nieuwe lijn tussen Amsterdam en Groningen via Emmeloord en Lelystad goedkoper is dan het versnellen (tot 200 km/u) van het bestaande spoor tussen de hoofdstad en Groningen via Zwolle (7,1 miljard euro), meldt de Leeuwarder Courant. 

,,Het lijkt wel alsof het kabinet die spoorlijn gewoon niet wíl’’, zegt de Friese gedeputeerde Avine Fokkens in de LC. Er ligt nu een rapport, maar het ministerie van Infrastructuur wil de conclusies tot dit najaar op zak  houden. Aangezien het Noorden meebetaalde, liggen de conclusies nu al wel op straat. 

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven sprak donderdag in de Tweede Kamer van lastige keuzes en betoogde dat nader onderzoek nodig is. De staatssecretaris haalde haar alternatief, een snelle buslijn door de Flevopolder, aan, maar deze biedt geen enkel soelaas. Een bus levert geen tijdwinst op en doet automobilisten al helemaal niet kiezen voor het openbaar vervoer.

Verkiezingen

De provincies willen de Lelylijn in alle verkiezingsprogramma’s zien te krijgen. De vertraging van het kabinet is een lelijke streep door de rekening. Fokkens gaat deze week in overleg met Den Haag. ,,Ik wil het hier niet bij laten. De Friese gedeputeerde noemt de Lelylijn een welkome tweede toegangspoort van en naar Noord-Nederland die tegelijkertijd de drukke Randstad kan ontlasten.

De raad van Noordoostpolder nam onlangs unaniem een motie aan waarin het alle landelijke politieke partijen oproept om de aanleg van de Lelylijn volgend jaar in hun verkiezingsprogramma’s opnemen. Volgens de motie is de Lelylijn tussen Groningen en Lelystad van groot economisch belang voor Noord-Nederland en Flevoland. Ook voorziet de gemeenteraad een positief effect op de vitaliteit van het platteland en het terugdringen van stikstof en de CO2-uitstoot.