Theater Posa ziet toekomst vol vertrouwen tegemoet

Lelystad - Het zelfstandige Theater Posa in De Kempenaar gaat weer open. Op 1 juni, iets vroeger dan gepland, zijn er de eerste twee inmiddels uitverkochte voorstellingen. Kevin Potters van het vestzaktheater is niet alleen blij open te kunnen, maar ziet de toekomst vol vertrouwen tegemoet.

Zorgen

Kevin gaat niet ontkennen dat hij het moeilijk heeft gehad de afgelopen tijd. ‘We zijn op 13 maart dicht gegaan. We hadden de 13e en 14e twee uitverkochte voorstellingen en hoefden nog niet dicht, maar er waren zoveel afzeggingen van mensen die niet durfden te komen, dat het beter was maar helemaal dicht te gaan.’ Daar sta je dan, als ondernemer en uitbater van een zelfstandig theater zonder subsidie: geen inkomsten meer, niet kunnen doen wat je het liefste doet. ‘Terwijl de kosten gewoon doorgingen. De meeste rekeningen voor voorstellingen komen pas twee weken nadat de voorstelling is geweest. Normaal vang je dat op met de inkomsten van nieuwe voorstellingen, maar dat ging in dit geval dus niet.’

Hartverwarmende steun

Kevin werd echter op meerdere fronten aangenaam verrast. Diverse vaste bezoekers van Theater Posa begonnen spontaan geld te storten. ‘Echt ongelooflijk, ik wist niet wat ik zag. En we hebben het echt over mooie bedragen, hoor. Ik denk dat er wel zo’n 3.500 euro is gestort.’ De bevriende amateurkunstenaar Jan-Albert Ernsten startte maar liefst drie acties, waaronder een crowdfunding die nog steeds loopt. ‘En ’t Pandje Naaimachines in het Lelycentre ging mondkapjes maken en verkopen, waarvan de opbrengst voor ons was. Dat heeft ook nog eens 1.180 euro opgebracht.’ Kevin vindt al deze steunacties ‘ongelooflijk’ en ‘hartverwarmend’. ‘Dat, tezamen met de landelijke rijksregelingen waar ondernemers steun konden aanvragen, hielpen ons theater door deze moeilijke tijd heen. Ik weet niet of we het anders ook gered hadden.’

Geluk bij ongeluk

‘Complicerende factor was dat we een nieuwe klimaatbeheersingsinstallatie moesten aanleggen, dat was afgesproken met de gemeente. Dat was toen een bedreiging, maar achteraf een zegen in vermomming. Want die installatie is er nu en hoeven we dus niet aan te leggen in een tijd waarin er weer voorstellingen mogelijk zijn.’

Want het theater is coronaproof gemaakt. ‘We hebben een veilige routing vastgesteld, waardoor iedere bezoeker het pand kan betreden en naar de voorstelling kan gaan. In de theaterzaal hebben we op de stoelen tafeltjes gemaakt, waardoor er tussen de dertig beschikbare plekken voldoende afstand is voor mensen om veilig te zitten. Dat kleden we vervolgens nog eens leuk aan, met een bloemetje en een kaarsje op het tafeltje.’ Daarnaast gaat Posa over op wat kortere voorstellingen, waarvan er dan meerdere op één dag mogelijk zijn.

Meer beleving

Mocht er dan later ruimte komen voor het ontvangen van meer bezoekers, dan kan Posa onder de anderhalve meter-regel per voorstelling zestig mensen kwijt. ‘We zijn te klein voor meer.’

Maar je hoort Kevin niet klagen. ‘Ik denk dat de voorstellingen iets intiemer worden. Misschien wordt de beleving juist wel groter voor de bezoeker. Daarnaast gaan we in de zomer door. Ik denk dat veel mensen nu niet op vakantie gaan of in eigen land blijven, en dat er dus best behoefte is aan mooie voorstellingen. We zijn nu bezig met het programma, dat een mix moet zijn van alles wat we bieden: cabaret, muziek in allerlei facetten, toneel en andere kunstuitingen. Het is een risicootje, in de zomer doorgaan, maar je bent ook ondernemer om af en toe eens iets te proberen buiten de gebaande paden.’

Kortom: in Kevin Potters tref je geen klagende ondernemer die zegt wat allemaal niet meer kan, maar iemand die vooral wil kijken wat er wel kan. ‘Daar ben je toch creatief ondernemer voor?’ zegt hij. Sterker: Kevin wordt nu regelmatig gebeld door grote theaters, over hoe hij het geregeld heeft dat hij weer open kan. ‘En over die unieke oplossing met tafeltjes tussen de bezette stoelen. Misschien dat je dat later wel in meer en grotere theaters terug zult zien,’ lacht hij.

Steun artiesten

Overigens merkt Kevin dat ook de artiesten staan te springen weer op te treden. ‘Ik wilde eigenlijk pas in het weekend van 6 en 7 juni open gaan, met op zaterdag twee Fadovoorstellingen en op zondag twee optredens van Willem Hellbreker. Maar onlangs kreeg ik bezoek van het Apollo Ensemble uit Lelystad. Ze waren nieuwsgierig over hoe ik het ging organiseren en raakten zo enthousiast, dat ze aanboden op 1 juni twee voorstellingen te doen. In afgeslankte vorm natuurlijk, niet met het hele ensemble, maar toch: normaal staan zij in het Concertgebouw en op internationale podia. Fantastisch toch?’

Kijk voor meer informatie op de website van Theater Posa.

't Lapp

De coronacrisis overviel ook andere zelfstandige podia in Lelystad. Zoals creatieve broedplaats ’t Lapp, dat onder andere huiskamerconcerten en kook- en eetbijeenkomsten organiseert. ‘We waren net open op onze nieuwe locaties aan de Grutterswal en het Kofschip, toen de crisis zich aandiende.’ Aan het Kofschip biedt ’t Lapp ook onderdak aan allerlei kunstenaars, maar die huren daar een ruimte en konden dus gewoon hun eigen plan trekken. ‘Gelukkig hadden we een buffertje om deze tijd door te komen, want er waren wel minder inkomsten,’ zegt Kamstra. De blik is nu op de toekomst gericht. ‘We kijken wat er mogelijk is, met maatregelen die we kunnen nemen. Aan het Kofschip zouden we bijvoorbeeld ook buiten huiskamerconcerten kunnen geven. En als er aan de Grutterswal fysieke maatregelen nodig zijn, met plastic afscheidingen en stoelen op anderhalve meter afstand, kijken we daar ook naar. Het gaat wel goedkomen. Artiesten hebben er ook weer zin in, om op te treden. En als dat dan voor wat minder mensen is, zul je hen echt niet horen klagen.’

Utopodium

Ook Ron van Bron van Stichting Utopodium maakt zich geen zorgen over de toekomst. ‘We hebben de afgelopen tijd veel ingezet op streaming optredens. Nou ja, dat deden we altijd al, maar het valt nu meer op door de coronacrisis,’ lacht hij. De tijd die hij minder met Utopodium bezig kon zijn, kwam helemaal niet zo slecht uit, want die kon hij privé goed gebruiken. ‘Open gaan voor 30 mensen, dat doen wij niet. Daarvoor is onze ruimte te klein en moeten we teveel maatregelen nemen. Als we weer volledig open kunnen, doen we dat. Tot die tijd kun je ons via internet volgen, want daar doen we dus hele toffe dingen.’ Financieel maakt hij zich ook geen zorgen. ‘We hebben geen winstbejag. Subsidie krijgen we ook niet en dat wil ik ook niet. Ik ga pas mijn hand ophouden als het echt net anders kan, en daar zijn we nog lang niet.’