Een eigen webshop maken met een simpel CMS-systeem

Aangeboden door: Shopify

Waar er tien jaar geleden behoorlijk wat tijd zat in het ontwikkelen van een webshop door middel van HTML-codes, bieden de hedendaagse, technologische ontwikkelingen mogelijkheden waar we destijds enkel van konden dromen.

Tegenwoordig worden veel websites gebouwd in een zogenoemd CMS-systeem, een ietwat eenvoudiger alternatief voor het gebruiken van HTML-codering. Maar, wat houdt een CMS-systeem precies in? En hoe gaat dit in zijn werk? In dit artikel zet ik de meest urgente informatie voor je op een rijtje, zodat jij binnen no-time optimaal gebruik kunt maken van jouw eigen stukje internet.

Wat is een CMS-systeem?

CMS is een bondige afkorting voor Content Management Systeem. Een CMS-systeem is een programma dat jou de mogelijkheid biedt om op een eenvoudige manier een website (of in dit geval webshop) te beheren. Door gebruik te maken van een CMS-systeem, kun je zelf afbeeldingen plaatsen, pagina’s toevoegen en teksten wijzigen. Daarnaast zijn veel CMS-systemen ‘Open Source’.  Dit houdt in dat het gebruiken van een CMS-systeem geheel vrijblijvend is, tenzij anders vermeld.

Voordelen van een CMS-systeem

Het gebruiken van een CMS-systeem bied je niet alleen de kans om vrijblijvend een website of webshop te lanceren, maar is ook nog eens dynamisch. Hierdoor is het zeer eenvoudig om jouw website of webwinkel snel naar jouw toebehoren te laten functioneren. Dit in tegenstelling tot een statisch gebouwde website, waarbij je vast zit aan wat is opgeleverd of een website waarbij gebruik wordt gemaakt van HTML-codering. Een CMS-systeem biedt jou vanuit daar dan ook om zonder slag of stoot aanpassingen te kunnen doen aan jouw site ter optimalisatie óf innovatie. Een voorbeeld van een gebruiksvriendelijke CMS-systeem is Shopify Nederland.

Werking CMS-systeem

Wanneer je kennis maakt met een CMS-systeem zal je al snel ontdekken dat deze bestaat uit verschillende onderdelen. De kans is groot dat je als eerst in aanraking komt met het kiezen ven een thema. Een thema is als het waren het uiterlijk van jouw website. Deze biedt vaak meerdere sjablonen die stuk voor stuk over uniciteit beschikken. Het is goed om dit thema op te delen in pagina’s, zodat iedere pagina over een eigen categorie beschikt. Zo kun je beginnen met een over -, contact -, en/of categorieënpagina, zodat zowel jouw klant als jijzelf, het nodige overzicht heeft. Wanneer je dit gedeelte, de basis, hebt afgerond, kun je gaan kijken naar widgets. Deze bieden jou de mogelijkheid om op een eenvoudige manier een contactformulier, Instagram-koppeling of volg-button in te voegen. Ook kun je je gaan focussen op het invoegen van foto’s en teksten.

De vindbaarheid van jouw webshop

Niet geheel onbelangrijk is de vindbaarheid van jouw webshop. Een website die gebruik maakt van een CMS-systeem wordt al snel, makkelijk vindbaar voor zoekmachines als Google. Dit werkt uiteindelijk in je voordeel, want dit zorgt voor een aanzienlijk vergrote kans voor het uitbreiden van jouw klantenbestand. En dat is natuurlijk wat we willen!

Tip: Verdiep je in SEO, oftewel Search Engine Optimization. Door het gebruiken van de juiste keywords, trefwoordcombinaties en ADS, is jouw webwinkel beter vindbaar. Dit zal, naast het feit dát jij al gebruik maakt van een CMS-systeem, erg bevorderlijk zijn voor het vergroten van jouw klantenbestand!