Kleine luchtvaart rekent op tweede startbaan voor Lelystad Airport

Lelystad - Hoewel de opening van Lelystad Airport als vakantieluchthaven nog steeds niet 100 procent zeker is, wordt er achter de schermen al gesproken over de aanleg van een tweede startbaan voor de bestaande 'kleine luchtvaart'. Dit meldt dagblad De Telegraaf.

Die tweede baan zou door de polderluchthaven zijn toegezegd om bijvoorbeeld lesvluchten voor beroepspiloten te kunnen blijven uitvoeren. Dit betreft jaarlijks meer dan 100.000 starts en landingen.

Op termijn krijgt Lelystrad Airport ruimte voor maximaal 45.000 vakantievluchten per jaar. Met één gedeelde baan is die capaciteit te krap, aldus woordvoerder Reinoud van Wijk namens een dertigtal vliegbedrijven die op dit moment al gebruik maken van de Lelystadse luchthaven. Volgens de woordvoerder is die 'kleine luchtvaart' goed voor 400 banen.

RDW-testterrein

Slechts de helft van de huidige 100.000 vluchten kan worden uitgevoerd op de verlengde hoofdbaan, stelt Van Wijk. De kleine luchtvaartondernemers rekenen daarom op een eigen baan, parallel aan de hoofdbaan. 'Het RDW-testterrein is daarvoor aangewezen. Dat staat zwart op wit', aldus Van Wijk tegenover De Telegraaf. Het RDW wil zijn testterrein verplaatsen naar Marknesse in de Noordoostpolder.

Stifstofadvies commissie Remkes

Volgens een woordvoerster van de luchthaven wordt er pas een besluit genomen over de aankoop van de RDW-grond, als opening van de vakantieluchthaven definitief doorgaat. Den Haag neemt naar verwachting deze maand het besluit of dat nog in 2020 gebeurt. Deze spoedige opening kwam onder druk te staan door het stikstofadvies van de commissie Remkes.

De opening van Lelystad Airport is al drie keer uitgesteld.


Gerelateerd nieuws