Doorstroomgroepen zorgen voor goede start kleuters

Lelystad - De doorstroomgroepen op basisscholen De Poolster, De Vuurtoren en De Optimist in Lelystad zorgen voor een betere start van kleuters in het basisonderwijs. Kinderen met een groot risico op achterstand profiteren het meest van het aanbod.

Dit blijkt uit de evaluatie, uitgevoerd door onderzoeksbureau Sardes. Dinsdag 14 januari stonden GO! Kinderopvang, Stichting SchOOL en de gemeente Lelystad in Atolplaza stil bij het positieve resultaat.

Kinderen zetten talenten in

Wethouder Elly van Wageningen: 'Het is mooi om te zien hoe trots en betrokken de pedagogisch medewerkers en leerkrachten van de doorstroomgroepen zijn. Hun aanpak werkt. Kinderen krijgen in de doorstroomgroepen de kans om hun talenten, nu en later, in te zetten in onze samenleving. Dit is heel waardevol en hierin is dit project een voorbeeld voor veel andere gemeenten'.

Zonder achterstand overgaan

Doorstroomgroepen zijn voor kinderen van 3,5 tot 4,5 jaar. Onder begeleiding van een pedagogisch medewerker van GO! Kinderopvang en een kleuterleerkracht van Stichting SchOOL kunnen peuters en kleuters zich voorbereiden op een goede start in het basisonderwijs. De doorstroomgroepen slaan een brug tussen voor- en vroegschool, met het doel kleuters zonder achterstand te laten overgaan van groep 2 naar groep 3.

GO! Kinderopvang en Stichting SchOOL namen in 2015 het initiatief tot een eerste doorstroomgroep en ontwikkelden het unieke concept de afgelopen jaren door. ‘We hebben gepionierd en het is ontzettend fijn dat de conclusies van het onderzoeksbureau ons gevoel bevestigen: we voegen écht iets toe’, vertelt Simone den Hollander, beleidsadviseur van GO! Kinderopvang.

Investeren in taalontwikkeling

‘We investeren in taalontwikkeling en combineren het spelenderwijs leren van peuters en het opbrengstgericht werken van de kleuters. We bieden uitdagende activiteiten aan en laten hen vooral veel doen, ontdekken en ervaren. Ook hebben we aandacht voor plannen, samen spelen en op je beurt wachten,’ zegt pedagogisch medewerker Margriet de Graaf.

‘We zijn op de doorstroomgroep als pedagogisch medewerker en leerkracht een team en bundelen onze krachten’, vertelt kleuterleerkracht Judith Zant enthousiast. ‘Dankzij de goede samenwerking zijn de kinderen goed in beeld en hebben we nauw contact met de leerkracht van groep 1 en de intern begeleider. De leeftijden van de kinderen liggen dicht bij elkaar en de groepen zijn relatief klein, waardoor we goed kunnen differentiëren. Hierdoor kunnen we bieden wat het kind nodig heeft.

Uitdaging

‘Mijn zoontje van bijna 4 gaat sinds een paar maanden naar de doorstroomgroep van de Optimist’, zegt Esra Bürbuz. ‘Ik heb hem de afgelopen maanden zien opbloeien. Yigit wordt uitgedaagd, hij leert veel woordjes en -misschien wel het allerbelangrijkste- hij heeft het naar zijn zin. Het geeft me een fijn gevoel dat hij straks goed voorbereid naar de basisschool kan.’

‘Het is mooi om te zien dat de ouderbetrokkenheid groot is’, zeggen Margriet de Graaf en Judith Zant. ‘Ouders kennen elkaar goed, ze zijn van harte welkom om in de ochtend even met hun kind mee te spelen, we wisselen tips en adviezen uit en we organiseren regelmatig goedbezochte bijeenkomsten voor ouders.’

Een goede basis leggen

Simone den Hollander: ‘Het uiteindelijke doel? Dat kinderen een goede basis kunnen leggen voor hun verdere ontwikkeling. Dankzij de conclusies van het onderzoek weten we dat we de goede weg zijn ingeslagen. Verbeterpunten zijn er altijd. Het komende jaar gaan we met elkaar aan de slag om de puntjes nog verder op de i te zetten.’