Dronten overweegt 'Ja/Ja-sticker'

Dronten - De gemeenteraad van Dronten gaat het binnenkort hebben over het invoeren van een 'Ja/Ja-sticker'. Daarbij mag ongeadresseerd reclamedrukwerk niet meer in brievenbussen worden gedaan, tenzij de bewoner met zo’n sticker aangeeft daar prijs op te stellen.

Initiatief

Het initiatief hiervoor komt van GroenLinks, die in oktober vorig jaar al een voorstel heeft gemaakt. Daarmee wil de partij papierverspilling tegengaan. Nu is het zo dat er jaarlijks gemiddeld 53 kilo papier aan reclamedrukwerk in de brievenbus van ieder huishouden wordt gedaan. Als bewoners dat niet willen, moeten zij daar zelf actie toe nemen, door een ‘Ja-Nee-sticker’ (wel huis- aan huisbladen, geen reclamedrukwerk) of een ‘Nee-Nee-sticker’ (geen reclamedrukwerk, maar ook geen huis-aan-huisbladen) op de brievenbus te plakken.

GroenLinks merkt op dat in de digitale wereld ontvangers zelf expliciet toestemming moeten geven voor het ontvangen van commerciële mailings, terwijl dat voor de fysieke brievenbus dus kennelijk niet geldt. Daarom wil men het beleid omdraaien: geen reclamefolders meer in de brievenbus, tenzij de bewoner daar expliciet toestemming voor geeft. Huis-aan-huisbladen worden dan nog wel bezorgd. Mochten mensen daar ook geen prijs op stellen, dan geldt alsnog dat men een ‘Nee-Nee-sticker’ moet plaatsen.

Steun

Het CDA steunt het voorstel van GroenLinks. De partij merkt op dat veel van het reclamedrukwerk toch rechtstreeks in de oud papierbak verdwijnt en folders ook via internet te raadplegen zijn.

Rechtszaak

De gemeente heeft gewacht met verdere uitwerking van ‘de financiële, communicatieve en handhavingsaspecten’ van het voorstel tot de rechter uitspraak deed in een zaak die branchevereniging voor verspreiding van reclamedrukwerk had aangespannen tegen de gemeente Amsterdam, toen die dit beleid invoerde. De branchevereniging wilde dat dit beleid van tafel ging, maar ving bot bij de rechter.

Daarom zal de gemeenteraad zich binnenkort buigen over de wenselijkheid of dit beleid ook in Dronten moet worden ingevoerd. Juridische bezwaren zijn er in ieder geval niet meer.

Huis-aan-huisbladen

Pijnpunt in veel gemeenten is wel de angst dat het beleid ook huis-aan-huisbladen zal treffen (zie pagina 19 in de FlevoPost van deze week). Sommige reclameverspreiders gingen de folders namelijk bundelen om dat onder de noemer ‘huis-aan-huisblad’ alsnog door iedere brievenbus te duwen. In Rotterdam is dat ondervangen door met uitgevers van huis-aan-huisbladen afspraken te maken dat minstens 30 procent van de inhoud uit redactie moet bestaan.