Scholieren moeten Schokland op de kaart zetten

Schokland - Leerlingen van X-tuur, de zelfsturende leerweg van het Zuyderzee Lyceum in Emmeloord, werken vanaf maandag tijdens een bijzondere projectweek aan opdrachten die de bekendheid van werelderfgoed Schokland moet vergroten.

De school werkt bij hetproject nauw samen met Museum Schokland en de educatieafdeling van het Cultuurbedrijf Noordoostpolder. Volgend jaar is het 25 jaar geleden dat Schokland als eerste in Nederland door UNESCO als werelderfgoed werd erkend.

Museum Schokland wil graag zoveel mogelijk kinderen en jongeren kennis laten maken met dit betekenisvolle erfgoed en de bekendheid van deze bijzondere plek vergroten onder het publiek. De scholieren van X-tuur, de zelfsturende leerweg van het Zuyderzee Lyceum in Emmeloord, denken daar graag over mee! 

Creatieve pakketten

Maandag 28 oktober worden de leerlingen ontvangen in het kerkje en starten met een praktijkonderzoek in en rond het museum. Ook luisteren ze naar verhalen over het eilandleven en volgen een workshop tekenen op locatie. Vervolgens werken zij een volle week aan het ontwikkelen van nieuwe creatieve pakketten voor Schokland. Ze maken dan een prototype voor een prentenboek, een speurtocht en een vlog over Schokland. Ze krijgen de opdracht mee om daarbij aan te sluiten bij de huidige en toekomstige educatie-ontwikkeling van het museum. Niet voor niets is dit project opgezet als een betekenisvolle opdracht…

Tijdens de gezamenlijke afsluiting op 4 november bij Cultuurbedrijf Noordoostpolder wordt bekend gemaakt welke prototypes het best en het meest creatief aansluiten bij het pakket ‘van eisen’ vanuit het museum. De ideeën van de jongeren worden daarna ook echt door het museum voor educatiedoeleinden gebruikt gaan worden. Een nieuwe en waardevolle samenwerking, waarbij school en museum elkaar optimaal kunnen versterken!