Voedselbank De Korenaar wordt ‘supermarkt’

Lelystad - Voedselbank de Korenaar in Lelystad wordt vanaf half oktober een ‘sociale supermarkt’. Voor mensen die financieel in zwaar weer zitten worden al zoveel keuzes gemaakt en de Voedselbank wil ze voortaan graag zelf hun boodschappen laten uitkiezen.

Verbouwing

Het pand aan de Wigstraat 2 wordt verbouwd. De Korenaar werkt nu nog zoals zoveel voedselbanken: via het pakkettensysteem. Vrijwilligers stellen kratten met boodschappen samen, die mensen op een van de zes uitdeelpunten in de stad kunnen afhalen. Wekelijks zijn 125 vrijwilligers actief om 325 gezinnen van een pakket te voorzien, waarvan ongeveer 25 uit Zeewolde.

‘Dat pakkettensysteem is gebaseerd op het oude denken dat wij er zijn om de mensen te helpen. Ze hebben geen keuze en moeten het doen met wat ze in hun pakket krijgen’, legt voorzitter Jos Visser van Voedselbank de Korenaar uit

Levendige ruilhandel

Soms ontstaat er op een uitdeelpunt een levendige ruilhandel, vertelt hij. ‘Mensen halen de dingen die ze niet lusten of mogen uit hun pakket en ruilen dat met iemand anders. Ik herinner me nog goed een oudere mevrouw die geen brood mocht, maar het ook niet lustte. Ze durfde alleen geen nee te zeggen en ondertussen zat haar vriezer tjokvol met brood. Want weggooien vond ze ook zonde.’

Winkelconcept

Dat het ook anders kan, zag Jos Visser vooral bij andere voedselbanken. In Groningen, Den Haag, Amsterdam en Arnhem werken ze met het winkelconcept. Jos Visser was al snel ‘begeesterd’ en dan vooral over het concept in Arnhem. Dat is qua grootte vergelijkbaar is met Lelystad. ‘Binnen ons bestuur waren de meningen aanvankelijk verdeeld, maar toen we de ‘sociale supermarkt’ echt in werking zagen begon het te leven.’

Schaamte

Het nieuwe concept heeft wel wat voeten in de aarde, merkte de voorzitter. ‘Het werkt hier als een geoliede machine, allemaal gericht op de vrijdag want dan is het uitdeeldag.’ De pakketten worden vervolgens naar een van de uitdeelpunten gebracht. ‘Daar heb je contact met de mensen. Een vrijwilliger controleert de inschrijvingen en geeft het juiste krat (afhankelijk van de gezinssamenstelling, red.) mee. Maar wat ik daar ook heb gezien, is schaamte. Mensen die met gebogen hoofd hun pakket komen halen.’

De Korenaar werkt voor het aanvragen van een voedselpakket samen met het IDO (Inter Diaconaal Overleg) en MDF (Maatschappelijke Dienstverlening Flevoland). Deze instanties bepalen of iemand in aanmerking komt. ‘Slechts 20 procent die in aanmerking komt, maakt hier gebruik van,’ zegt Visser.

Zelfredzaamheid

‘Als je in de schuldhulpverlening komt, is zowat alles je afgenomen en dan krijg je aan het eind ook nog te horen wat je moet eten.’ Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt volgens Visser dat het winkelconcept veel meer een beroep doet op de zelfredzaamheid.

Klanten van De Korenaar kunnen vanaf half oktober op afspraak boodschappen komen doen: op woensdag-, donderdag- en vrijdagmiddag tussen 13.00 en 17.00 uur. ‘De reacties zijn buitengewoon enthousiast.’

Hoe werkt het?

Hoe het werkt? Bij binnenkomst wordt de inschrijfkaart gecontroleerd, krijgt men een volgnummer en is er koffie en thee tijdens het wachten. Een winkelassistent begeleidt mensen vervolgens door de winkel en geeft eventueel uitleg over de producten. Vlak voordat men de ‘sociale supermarkt’ verlaat, staat een stelling met producten die bijna niet meer houdbaar zijn. ‘Die mag men, buiten het pakket om, meenemen. Op die manier hopen we zo min mogelijk voedsel te verspillen.’