Onderwijs is voorbereid op luchthaven

Lelystad - Hoewel er voorlopig nog geen enkel groot (vakantie)vliegtuig op Lelystad Airport landt, zoomt FlevoPost alvast in op de toekomstige werknemers. Want die worden ondertussen wel klaargestoomd.

Als de eerste vakantievlucht vanaf Lelystad Airport vertrekt, heeft Scala (SamenwerkingsCollege Amsterdam Lelystad Airport) de juiste mensen paraat. Stewardessen, beveiligers, technici, schoonmakers, en travel en hospitality medewerkers worden samen met het ROC Flevoland en Amsterdam opgeleid.

Leren in de praktijk

‘Wij willen samen met Viggo een hybride leerconcept neerzetten’, steekt programmamanager Piet Mathôt van Scala van wal. Viggo gaat samen met G4S en Asito de integrale dienstverlening op Lelystad Airport leveren. ‘Ons hybride leerconcept houdt in dat we de luchthaven dienstverlening niet alleen klassikaal verzorgen, maar dat onze studenten het vak voor meer dan 55 procent in de praktijk leren.’

Het gaat dan om stewards en stewardessen, grondpersoneel maar ook in de lucht, en travel en hospitality. ‘We starten in september 2019 ook met mbo-niveau 2 logistiek, luchtvaartbeveiliging en facilitair.’

Het is een bewuste keuze om deze opleidingen via het hybride leerconcept aan te bieden, legt Mathôt uit.

Opbloeien tijdens stages

‘We merken dat er steeds meer generaties zijn die meer van het doen zijn, van de praktijk, dan van de theorie. Die wat meer dan andere generaties sneller zijn afgeleid.’ Jongeren die het lastig vinden om zich te concentreren op de theorie, maar die tijdens stages helemaal opbloeien. ‘We merken dat ze dan heel enthousiast zijn en het heel interessant vinden wat ze moeten doen.’

Dus wordt er voor gekozen om de focus op de praktijk te leggen en de theorie heel gericht aan te bieden, aansluitend bij de werkvloer. ‘We willen de kloof tussen het onderwijs en het bedrijfsleven dichten.’ En dan lachend: ‘Dat is mijn persoonlijke missie. Bedrijven creëren op deze manier ook hun eigen kweekvijver.’

Geen goedkope handjes

Bedrijven krijgen er geen ‘goedkope handjes’ bij, benadrukt de programmamanager. ‘Het vergt ook tijd en energie om de studenten goed te begeleiden. Hetgeen wat ze leren moet goed aansluit bij de praktijk.’

Animo is er genoeg, van beide kanten. ‘Als ik vanuit de opleidingskant kijk, dan is het beroep van stewardess nog steeds booming. Vooral bij meisjes.’ De dynamiek van een luchthaven spreekt jongeren aan. ‘De reuring, vliegtuigen zijn interessant en toeristen ook.’

Van de medewerker van de toekomst worden andere vaardigheden verwacht, dan nu het geval is. ‘Vooral de digitale skills worden erg belangrijk.’ De tijd dat we pas incheckten op het vliegveld is nagenoeg voorbij.

Technisch personeel

Anno 2019 checkt de reiziger thuis of waar hij op dat moment dan ook maar is, in via smartphone of tablet. ‘Er moeten natuurlijk altijd wel medewerkers beschikbaar zijn voor als het niet werkt, als de computer in de terminal het niet doet.’

Hetzelfde geldt voor alle apparatuur op de luchthaven. ‘Je kunt alles nog zo digitaliseren, robotiseren en noem maar op, maar er is wel onderhoud nodig en als het stuk gaat moet het wel worden gerepareerd.’ Technisch personeel is dan ook onmisbaar.

Stikstofuitstoot

Maar dan moet Lelystad Airport wel groen licht krijgen van ‘Den Haag’ en onlangs werd bekend dat dat er voorlopig nog niet inzit. Minister Cora van Nieuwenhuizen maakte onlangs bekend dat de Raad van State een streep door dit plan trekt, omdat de Nederlandse aanpak om de stikstofuitstoot in kwetsbare natuurgebieden terug te dringen niet deugd. De minister liet weten dat er wel is gekeken naar oplossingen, maar dat die nog niet klaar zijn voor de geplande opening.

‘Wij zorgen ondertussen – net als veel andere partijen – dat alles gewoon klaarstaat’, reageert Mathôt.

Dat het vliegveld definitief niet opengaat zou hij ‘heel jammer’ vinden, maar daar gaat hij niet van uit. ‘Dat zou wel heel zwaar zijn. Bovendien wil Nederland altijd de verbinding met de wereld houden. De druk op Schiphol is zó groot, die overload moet er wel komen. Is het volgend jaar niet, dan het jaar daarop of desnoods in 2023. Tenzij we collectief besluiten om niet meer te vliegen, maar dat zie ik niet gebeuren.’


Gerelateerd nieuws