Kostuumfilm ‘Mademoiselle de Joncquières’ in Agora

Lelystad - Filmtheater Lelystad vertoont dinsdag 6 augustus om 19.45 uur de film ‘Mademoiselle de Joncquières’ in de bioscoop van het Agora Theater in Lelystad.

Sterke kostuumfilm

De Franse filmmaker Emmanuel Mouret heeft met deze film een sterke kostuumfilm gemaakt. De jonge weduwe Madame de La Pommeraye woont ver van Parijs op een statig landgoed. Zij wordt het hof gemaakt door Marquis des Arcis, een libertijn die haar doet geloven dat hij zijn losbollige leven zal beteren. Lang weerstaat zij zijn avances maar eenmaal getrouwd verdwijnt zijn interesse in haar al snel, precies zoals zij voorspelde. Mannen vinden de jacht het opwindendst. Is de prooi eenmaal verschalkt, dan volgt verveling.

Fraaie scènes

De huwelijkscrisis levert fraaie scènes op waarin zij veinst dat sinds hun echtverbinding al haar passie voor hem is verdampt. Haar toneelspel ontlokt bij hem de pijnlijke ontboezeming dat dit bij hem ook het geval is en dat hij al avontuurtjes had, waarna het paar in schijnbaar goed overleg besluit tot een open huwelijk.

Getroffen door de ontrouw van haar echtgenoot besluit Madame de La Pommeraye echter wraak te nemen op haar lichtzinnige man. Op welke manier zij dit doet kan maar beter een verrassing blijven, maar dat titelfiguur Mademoiselle de Joncquières hierbij een bepalende rol speelt, spreekt voor zich. Het meeslepende laatste half uur geeft een mogelijk antwoord.

Tijdloze onderwerpen

Hoewel gesitueerd in de achttiende eeuw gaat deze film over tijdloze onderwerpen: man-vrouw verhoudingen, machtsspelletjes en bespiegelingen over de grillige aard van verlangen. Mouret giet alles in een weloverwogen mise-en-scène waarin de intriges op kalme wijze worden ontvouwen. Door de focus op zijn acteurs weet de toeschouwer altijd wat zij denken en voelen, ook al doen zij zich voor de buitenwacht anders voor. Daar heb je goede acteurs voor nodig en die heeft Mouret: Cécile de France maakt indruk als versmade vrouw die uiterlijk onbewogen blijft en theateracteur Édouard Baer portretteert de markies als iemand die slachtoffer is van zijn begeerte.

Donateurs van het Filmtheater Lelystad krijgen korting op het toegangskaartje. Zowel bezoekers als donateurs ontvangen bij aanvang van de film een gratis kop koffie of thee.